پنج گنجکهنوج

معرفی تمام طوایف رودبارزمین و کهنوج ، آشنایی با حیات وحش جنوب کرمان

معرفی ایلات و طوایف کهنوج و رودبار زمین

تمام طوایف رودبارزمین و کهنوج

تمام طوایف رودبارزمین و کهنوج  – شهرستان کهنوج در سال ۱۳۵۸ از جیرفت جدا شد. مهمترین پناهگاه حیات وحش با مساحتی حدود ۷ هزار هکتار از سال ۱۳۵۰ در این منطقه تحت حفاظت قرار گرفت، انواع پرندگان مانند:دراج،مرغ جیرفتی(کمنزیل) ،تیهو،آهوبره،گُنال(کبوترهای بزرگ)و… در جنگل های انبوه گز و کهور و کنار و بوته زارهای فراوان محل امنی برای رشد و پرورش یافته اند. کهنوج به دلیل قرار گرفتن بر سر راه بندرعباس یا هرمز قدیم به جیرفت و دیگر مناطق از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

در کتاب سیری در جغرافیای کرمان نوشته حسین کلانتری درباره کهنوج آمده است: به دلیل قرار گرفتن در مسیر کاروان های اشرار دارای استحکامات و برج های فراوان بوده است بزرگترین این دژها در محل فعلی کهنوج به نام کهن دژ نام داشته که به مرور زمان کهن دژ به کهنوژ و اهنوژ به کهنوج تبدیل شده است. وقتی به نام شهر دیگر این منطقه یعنی شهر نودژ فکر میکنیم نام کهنوج یا کهن دژ بیشتر نمایان میشود.کهن دژ قدیم و نودژ=دژ جدید ؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت با توجه به توضیحات کهنوج یکی از قدیم ترین مناطق مسکونی ایران و جهان بوده و آثار فراوانی از تمدن های اولیه به نام تمدن هلیل رود در این منطقه نیز مشاهده شده است.


بیشتر بخوانید: ماجرای پرسه زدن پلنگ در قلعه گنج از زبان بومیان محلی + فیلم


تمدن شهرستان کهنوج از اولین تمدنهای بشری است و همزمان با تمدنهای بین النهرین و… به وجود آمده است البته عده ای از صاحب نظران با کشفیات سالهای اخیر در محدوده جیرفت باستان این تمدن را مقدم بر تمدنهای دیگر از جمله تمدن بین النهرین می دانند که گذشت زمان همه چیز را به اثبات می رساند.

ایلات و طوایف کهنوج و رودبار

در کهنوج و رودبار طوایف و ایلات متعددی زندگی می کنند. در ابن پست به معرفی تمام طوایف رودبارزمین و کهنوج می پرداریم. از جمله: طایفه بزرگ مالکی که از حکام محلی و سران منطقه رودبار و کهنوج بوده اند.طایفه دیگر مهیمی است که آنها هم از خویشاوندان نزدیک مالکی ها به حساب می آمدند(از اشخاص برجسته این دو طایفه:سعید خان رودباری، دران خان،ضرغام السلطنه،بی بی جمالی-همسر ضرغام السلطنه-) علاوه بر طوایف یاد شده در رودبار شرقی طایفه شَمبُویی(Shamboei)یا شنبوئی ، در قلعه گنج طوایف لَر(اکثراً فامیل احمدی دارند) و طایفه میرزایی در تمب گران( تمگران )و قلعه گنج،کامرانی در مارز و بشاگرد ،دوراندیش در منوجان و نودژ ، قلندری و شکوهی و تاجیک در گلاشکرد.

در رودبار و کهنوج طوایف لورگ(Loorag) و جوسی(Goosi) زندگی می کنند.(طایفه جوسی از سکنه اصیل رودبارند و اصلاً زردشتی بوده اند و بعد از گسترش آیین اسلام مسلمان شده اند.) طایفه حوت در چاه سِحاک(چاه اسحاق)رودبار به تیره های شکربگی،بهرام بگی و حیدربگی تقسیم می شوند،شغلشان بیشتر دامپروری و شترداری است.

طایفه گرکِی(Gareki) از کوتک پایین تا نازدشت ساکنند و فامیل شهریاری دارند. طایفه دیگر دیناربُر در گُهرَک(Gohrak) ساکنند و نامشان نشان دهنده ارتباطشان با طایفه مهاجم غز در قرن هفتم هجری است. طوایف صالحی و محبی در نودژ زندگی می کنند و اکثریت طوایف یاد شده شیعه مذهبند و اقلیتی سنی مثل طایفه سرحدی در رمشک سکونت دارند و دو گروه شیعه و سنی هر جا باشند برادروار در کنار هم زندگی می کنند .معروفترین بلوچ های این منطقه بلوچ های ناروئی، بامری،سایکی(سابقی)هستند که به تیره های متعدد تقسیم می شوند.

نام برخی از طوایف رودباری:

بلوچ های ناروئی،در مجاورت اراضی شاه آباد سابق طوایف فلاحی و رئیسی و خاوری زندگی می کنند، سهرابی در سردی چاه حسن مقیم هستند ،طایفه دیگر براهویی نام دارند و به عقیده خودشان و مردم از مناطق دیگر به رودبار مهاجرت کرده اند ،لهجه مخصوص به خود دارند. با اینکه ایلات و طوایف رودبار لهجه های گوناگونی دارند ولی زبان یکدیگر را به خوبی می فهمند اما قادر به درک زبان براهویی ها نیستند. و طایفه دیگر فرامرزی نام دارند. نام دیگر طوایف منطقه(که به نوشته مرحوم وزیری در کتاب جغرافیای کرمان از بقایای غزها میباشند):جاویدان،دادخدایی،کرمشاهی،رئیسی، دارم شاهی و فتحی.

نمایندگان کهنوج در مجلس شورای اسلامی:

در اولین دوره مرحوم حاج علی مهیمی از طرف مردم به نمایندگی شهرستان جدیدالتاسیس کهنوج و بخش های تابعه رسید اما اعتبارنامه اش در مجلس رد شد و انتخابات به میان دوره ای کشید و حجه السلام پورسالار در میاندوره ای اول و دوره دوم به نمایندگی رسید ؛ دوره های سوم و چهارم و پنجم حجه الاسلام غلامرضا معتمدی به نمایندگی مردم شهرستان کهنوج در مجلس شورای اسلامی راه یافت.

در دوره های ششم و هفتم حجه الاسلام وزیری و دوره هشتم و نهم حجه الاسلام محمدرضا امیری نماینده شهرستان های کهنوج،منوجان،قلعه گنج و رودبار شد و در دوره دهم اقای دکتر احمد حمزه به عنوان نماینده مردم شهرهای ذکر شده راهی مجلس شد، با توجه به جمعیت قابل توجه امید است در آینده ای نزدیک نماینده این شهرستان ها به دو نفر افزایش یابد.

توجه: اشتباهات موجود در کتاب در اینجا وجود ندارد.(اصلاح شده است)

منبع: کتاب تاریخ جیرفت و کهنوج The History of Jiroft & Kahnooj

نوشته:عزیزا…صفا

 

مطالب مرتبط:

فیلم تسلیم شدن اشرار در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان در مقابل سردار سلیمانی

آهنگ غلامحسین نظری در وصف شهید والا مقام قاسم سلیمانی

جزئیات قتل محمد احمدی ریاست بانک ملت شهرستان منوجان

زندگینامه شهید حسین تاجیک فرمانده گردان ۴۱۵ از تیپ ۱ ثارالله در شلمچه

فیلم رودبارجنوب در سال ۷۹ خاطره بازی با روزگاری که گذشت

تفاوت گویش شمال و جنوب کرمان همراه با مثال و تاریخچه

مستند کمنزیل منوجان به کارگردانی خلیل زارعی مستند ساز جوان رودبارزمین

منبع:miladshahryari.blogfa.com

‫61 دیدگاه ها

  1. باسلام ؛ تو این مقاله و یاداشت نظرو سلیقه شخصی نگارنده نیست این نوشته به استناد کتاب تاریخ جیرفت و کهنوج نوشته عزیزالله صفا که یک نویسنده از منطقه امجز جبالبارز هست که کتاب تاریخ جیرفت و کهنوج رو نوشته اما با اشتباهات بسیار زیاد؛ که یک مورد آن همین مطلب در مورد طوایف هست که یا مغرضانه یا هم از روی نا آگاهی از مهمترین و بزرگترین طوایف جنوب کرمان که در طول تاریخ تاثیر گذار بودند نام نبرده است ؛ و سایر مطالب دیگه که در کتاب عنوان شده اکثرا اشتباه و سندیت تاریخی ندارند؛ تا جایی که در سالهای گذشته مرحوم حاج چراغعلی شمبویی تاریخ دان وقایع رودبار زمین جهت اعتراض دریک نامه سرگشاده نسبت به اشتباهات مهلک چاپ این کتاب واکنش نشان داد ؛ وآن نامه در یکی از شماره های نشریه رودبار زمین به چاپ رسید. در هرصورت منطقه رودبار زمین مختص به یک یا چند طایفه نیست ؛ افراد زیادی از همه طوایف از دیرباز تاکنون برای حفظ کیان و پاسداری از ارزشهای مادی و معنوی این منطقه کوشیده اند و حتی در این مسیر جانشان را فدای جان ، مال و ناموس مردم منطقه کرده اند ؛ و امروز به دور از انصاف هست در اینجا از روی حب و بغض تاریخ بنویسیم و انتشار بدهیم و واقعیت های تاریخی رو نادیده بگیریم.
    تاریخ رودبار زمین یک تاریخ شفاهی هست و نسل به نسل و سینه به سینه و به صورت نقل قول به دست نسل حاضر رسیده است و بسیار طبیعی هست که دستخوش تغییر و تحولات و تحریفات گسترده شده باشد.
    امیداست فرهیتخگان و محققان و پژوهشگران نسل حاضر
    تاریخ شفاهی وقایع رودبار زمین را به دور از حب و بغض مکتوب کنند ؛ هم از گزند بیش از پیش آن در برابر تحریفات جلوگیری خواهد شد و هم باعث انتقال صحیح مفاهیم تاریخی به نسلهای اینده خواهد شد .البته در سالهای گذشته کارهای مهم فرهنگی نسبت به حفظ و حراست تاریخ و فرهنگ عامیانه و فلوکلریک منطقه صورت گرفته است ؛ اما انتظار میرود در این زمینه بیشتر فعالیت انجام پذیرد چراکه ما از سایر مناطق در این حوزه عقب هستیم .

  2. سلام برادر شما درباره بزرگترین ایل رودبار وجازموریان ک ایل ننداتی(نمدادی) می باشد هیچی نگفته که خود شامل طوایف بزرگ دیگری همچون: امیری فرامرزی رضایی دهمیری …

  3. سلام خسته نباشید ممنون بابت انرژی و وقت ارزشمندی ک میزارید و این اطلاعات رو دراختیار ما میزارید ممنونم
    آیادر رودبار و اطراف رودبار فامیل مقصودی است ممنون میشم اگه اطلاعی دارید دراختیارم بزارید با تشکر

  4. واقعا عجیبه طایفه ای سرشناس،کلیدی،باسواد،..‌‌.مثل طایفه مهنی
    هیچ اشاره نکردید
    🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

  5. سلام.لطفا از طایفه سررشته داری. دیناری و مهدیزاده. خرمی. چمنی.وچاکری هم بنویسید و منتشر کنید. الان در حیدراباد مرکزی سررشته داری زیاد داریم ک میراث هم دارن .

    1. طوایف ذکر شده از طوایف اصیل کهنوج میباشند…چاکری…مخصوصا چمنی وسرشنه داری و……

      1. سلام مدیرگروه عزیز ای کاش درمورد هرطایفه شجره نامه ان طایفه ام می نوشتی مثل طایفه فرامرزی یا سابقی مهنی وشهریاری

      2. یا ننویسین یا درست. بنویسین..ای طایفه میرانی دگه بزرگ تر هم هسته تو رودبار زمین؟

    2. لطفآ ازهمه طوایف یادشود لُر ( طایفه لُر که به مرور زمان و به اشتباه لَر خوانده می شود )

      ۱۰- لُر : طایفه لرهفت لنگ بوده اندکه در زمان نادر شاه افشار به علت ندادن مالیات و شورش هایی که توسط این طایفه انجام می شدپازطرفی طبق سیاست پادشاه آن دوره برا ی امنیت بلوچستان وجنوب کرمان از منطقه چهار محال بختیاری به مناطقه جنوبی کوچ اجباری داده شد ، بعد ها این قوم با خان منطقه کهنوج به نام ضرغام خان نیز درگیر شد و بعد از فراز و نشیب های زیاد اکنون آن ها را در جازموریان ،منوجان و قلعه گنج (احمدی) می بینیم همچنین تعدادی درخاش درسیستان وبلوچستان هستند وطوایف دیگر درزهکلوت وجازموریان
      زندگی می کنند(درجازموریان ریشترین سهم زمین رادارند)

  6. سلام چرا از طایفه آسابر که از طوایف اصیل رودبار زمین هست وازتیره های متعدد وبا اکثر طوایف اصیل رودبار زمین رقابت خویشاوندی دارند ذکر نشده

  7. با سلام منبع این اطلاعات کتاب تاریخ جیرفت و کهنوج هست نوشته عزیزالله صفا اما بسیار بسیار ناقص هست اصلا به طور کلی تاریخ رودبار زمین رو تحریف کرده بدون تحقیق و اطلاعات چنین کتابی رو منتشر کردن طوایف نامبرده در این کتاب هم ناقص هست که از طوایف بزررگ و اصیل و بومی قلعه گنج مثل کشیتی ، قباهی، دستکردی (دستجردی) و…. نام نبرده

      1. سلام چرا اون طایقه های بزرگ رو نام نبردین مثلا طایفه سالاری که بلوچکاره هست بلوچ سالارزهی چرا این هارو نام نبردین

      2. باسلام به خدمت تمام طوایف اصیل برادران هر طوایفی که در رودبار ودر هرمنطقه ای که وجود دارد اصالتی برای خود دارد امروزه با گذر زمان وپول وپیشرفت هر طوایفی که ثروته زیاد کسب کرد به دنبال اصالت می گشت تا اصالت خود را بالا ببرد فلان. طایفه می گوید من اصیل ترم ودیگری می گوید من اصیل ترم که چی بشه تو اصیل تو اصیل آخه مگه بقیه از هوا آمده اند که اصالت ندارند وتو تنها از اول همینجا بودی قبل از اینکه بقیه انسان ها باشند یه جوری حرف از اصالت می زنند که انگار نعوذو بالله از خدا هم بالا ترند بابا شیطان گفت من بالاترم چون من از آتشم وآدم از خاکه ولی امروزه خاک می گوید من از خاک بالاترم اخه خاک از خاک چیش بالا تره ما همه از یک عنصر خلق شدیم برادرن کسی که اصالت داشته باشه همه می شناسنش ونیازی به صابت کردنش نداره

  8. سلام دوستان‌که سررشته وشجره بلدن به من‌کمکی بکنن بنده ساکن بلوچستان هستم‌ومیخوام از جدمون سررشته ای داشته باشم ودرحال تحقیقم
    پدربزرگم شهدوست حداقل ۴نسل بالاتر دارم میگم شهدوست فرزند میرو فرزند میرمحمد علی فرزند میربرکت یا برادر میرمحمد علی هستش یا پدرشه دقیق نمیدونم فرزند میرمحمد فرزند میرحسن هستش کسانی که اطلاعی دارن به بنده کمک کنن طبق روایات گذشتگانم میر علی محمد بابرادرش بحثش میشه وبه کهنوج میان پیش ضرغام نواب یا ضرغام السلطنه اسمش بوده هزاونجا به بلوچستان کوچ‌میکنه قبر میرمحمد علی هم گفتن منوجان هستش از کسانی که شجره بعدن بنده روراهنمایی بکنن باتشکر

    1. سلام مطمئن هستید جدتون میر برکت هست. اگر میر برکت نوشیروانی هست که حاکم مکران بوده و اسم‌پدرش میر عبدالنبی و به نواب محمد لشکری و…. تا پلی پهلوان زره قمر میراشتر میر تکیهان میرسه که از رندان بلوچ هستن ومیرزا فرزند برکت با حکومت‌ کهنوج جنگی میکنه که بلاخره نیروهای ضرغام شکست میخورن و قلعه کهنوج ب تصرف میرزا میرسه.

      1. نه داداش این میر برکت که این بنده خدا نوشته با میربرکت ما متفاوته
        میربرکت بن میرعبدالنبی بن میر محمد بن میر دادخدا بن شاهو بن لشکری بن جامک بن دگار بن پلی بن پهلوان بن زرین قمر تا الی آخر

      2. سلام دوست عزیز. در جنگی که بین می برکت عبدالنبی رخ میده جد بنده بنام میرک میرزا که از جنگاوران طایفه قباهی و منطقه استحفاظی طایفه قباهی از بندچاه رضا تا منوجان و جغین توکهور تا سرنی میناب بوده روزی که برکت عبدالنبی پای درخت لور سرنی با میرک میرزا برخورد میکنه از میرک میرزا میپرسه آیا منطقه روزه حرم منوجان سایه به اندازه لشکرگاه من داره و میرک میرزا جواب میده میربرکت اگه سپاهت به آنجا برسه.بله سایه زیاد داره و اینجا میرک میرزا از می برکت خداحافظی میکنه همانجا میربرکت به سپاهش هشدار میده که میرک میرزا نگاهش به طرف من خشمناک بود فکر نکنم سپاه به منطقه روزه حرم منوجان برسه. چونکه میربرکت عبدالنبی کاملا میرک میرزا قباهی را می‌شناخت که در هر جنگی که میرک میرزا باشد شکست معنی ندارد و خلاصه در منطقه روزه حرم دو سپاه ضرغام السلطنه و میربرکت بهم میرسن و جنگ شروع میشه فرمانده سپاه ضرغام مهیم خان بوده و ازطوایف خوانین ،قباهی هوت کرمی سالارکامرانی جوسی شمبویی جزئ سپاه ضرغام بودن درگیری شدیدی رخ میده و تا۲ روز بعد لشکر برکت عبدالنبی تا سرنی عقب رانده میشه خلاصه. جنگ ادامه پیدا میکنه تا دریای کوهستک و آنجا بوده که بوجیها لنجهای قدیمی بار از اسلحه و فشنگ از مسقط ب داد برکت میرسن و سپاه ضرغام به علت نداشتن فشنگ و آذوقه بر می‌گردن و سرنی پایگاه میزنن و میرک میرزا قباهی رئیس اون پایگاه بوده تا فوت میکنه و پسرش شهداد میرک میشه رئیس اون پایگاه میمونه. ی خاطره از همان جنگ،در کوههای سرنی شب هنگام جنگ سختی بین گروه اکبر چراگ کامرانی و گروه مصطفی خان که نیروی برکت بوده رخ میده که بزرگ گروه کامرانی از گروه قباهی امداد میخواد اما گروه قباهی خودشون هم درگیر بودن و همکاری اکبرچراگ کامرانی نمیرن یکمرتبه اکبر چراگ صدا میزنه میرک میرزا امداد، میرک میرزا تا صدای اکبر را می‌شنود که بنام از او کمک می‌خواهد گروهش میدونن که میرک میرزا آماده پریدن از سنگرست امین میردوست قباهی به او می‌گوید امشب قیامت است حق نداری به کمک اکبر بروی و اینجاست که دوباره اکبر چراگ کامرانی ندای امداد می‌دهد و میرک میرزا مثل گلوله خود را به سنگر اکبر می‌رساند و می‌بیند که نیروهای برکت به چند قدمی سنگر اکبر چراگ رسیده اند واینجا بوده که جنگ سختی رخ میده و نیروهای مصطفي خان عقب نشینی میکنن. اکبر چراگ کامرانی صدا میزنه که اگه مردی وایستا چرا فرار کردی مصطفي خان صدا میزنه که این تو نبودی مرد نبرد روزهای سخت میرک میرزا قباهی بود. خلاصه مصطفي خان خطاب به میرک ميرزا صدا میزنه که اکبرچراگ را نجات دادی قول بده به سبیل ضرغام تا مهره تفنگ پیدا میشه یعنی هوا روشن سنگر رو ترک نکنی و میرک میرزا خطاب بهش میگه قول کردم به ریش عبدالنبی پدر برکت که از جام تکان نخورم ولی فکر نکنم تو سر قولت باشی. خلاصه مهره تفنگ که پیدا میشه مصطفي خان صدا میزنه میرک میرزا مهره تفنگ پیداست من به قولم عمل کردم و کلیه سپاه میربرکت عبدالنبی فرار میکنن تا دریای کوهستک. دوستان تاریخ را درست بنویسیم و یا بیان کنیم . عذرخواهی میکنم وقت شریفتون رو گرفتم. رشید کمالی فرزند مرحوم محمدکمالی از طایفه قباهی

      3. با سلام خدمت برادر عزیز اطلاعات تاربخیتون کاملا غلط هست کسی که با حکومت کهنوج درگیر شد خود میر برکت بود ن پسرش‌‌‌ قلعه کهنوج هم هیچ وقت از سمت بیابانیها تسخیر نشد..در واقع جنگ بین میر برکت و ضرغام السلطنه رخ داد که اولین در کیری بیابانیها و قوای رودبار از منوجان شروع شد . و بیابانیها شکست خوردند ..و این درگیری ها ادامه داشت و قوای بیابان منطقه به منطقه عقب نشستند تا به بندر کوهستک رسیدند و قلعه کوهستک در محاصره قوای رودبار قرار گرفت.‌و بعد از چند روز درگیری دو طرف با هم ترک مخاصمه کردند.‌

  9. اول سلام بهدش این حرفای نوشتین میشه به منم ادرس بدی برم کرمإن کتاب جغرافیای کنوجوببینم البته ببخشین چون من حرفای زدی باورندارم

  10. سلام واقعا مطرح ترین فامیل کهنوج وزیری هست که اصلا اسمشم نبردین .یا مطلب نزارین یا میزارین لااقل همه رو بزارین

  11. ببخشید طایفه بزرگ نارویی وبامری یادتون رفت که از طایفه های بلوچ سکن کهنوج هستند و مذهب ایشان برعکس بقیه طایفه که در بلوچستان هستند شیعه است

    1. دوست عزیز، بامریها اصالتا بلوچ نیستند و از ناحیه نرماشیر و بم به نواحی دلگان کوچ کردن، اونها لهجه خاص خودشون رو دارند

  12. عزیزم طایفه گُرگِندی رو نگفتی که بخشی از قوم بلوچ طایفه گرگیج هستند ور کهنوج ساکن می باشند و مذهبشان تشیع می باشد

  13. سلام
    اینکه طوایف را نام بردید بسیار تا بسیار کار خوبی کردید ولی از طایفه لر رودبار زمین نام نبردید
    طوایف لر هفت برادر بودن به نام ۱-محمد ۲-احمد۳-حیدر۴-میرزا۵-شهدوست۶-ملابهرام ۷-سالار
    که از چهار محال بختیاری امدن ساکن منطقه ده لران در جیرفت ساکن شدن شغل انها کشاورزی و دامداری بوده و در حاشیه هلیل رود مهاجرت می کند
    هر کدام از وارث انها الان یک یا چند طایفه تشکیل دادن ۱-طایفه لررودباری ولر بوینگ ۲لر احمدی در قلعه گنج ۳-طایفه حیدری در قلعه گنج ۴-طایفه میرزای در تمکران قلعه گنج ۵-طایفه شهدوستی در برجک قلعه گنج ۶-طایفه بهرامی در قلعه گنج ۷-سالار طایفه لر چاه کرکی یا لر گاودار در قلعه گنج
    سردار لر بوینگ علی اکبر فرزند شیخ چمل —سردار طایفه لر رودباری عبدالرضا امیری کیا ۲ سردارطایفه احمدی عیس احمدی ۳-ابزرگ طایفه حیدری اصغر حیدری ۴-سرذار طایفه میرزایی موسی میرزایی ۵-سردارطایفه شهدوستی علی شهدوستی ۶بزرگ طایفه بهرامی ابراهیم بهرامی ۷-بزرگ طایفه لر گاودار علی روانپاک

    1. اطلاعاتت ناقصه اول برو تحقیق کن بعد بیا بنویس بعد عیسی احمدی در حدی نیست که بزرگ طایفه احمدی باشه

      1. طایفه دستگردی، حیدری کلات گنجی دو طایفه اصیل وجز ساکنان اولیه قلعه گنج ود شهرهای دیگر مثل منوجان ساکن ند آقای معتمدی از طایفه دستگردی چهار دوره نماینده مجلس بوده، علی عید اولین حاکم قلعه گنج دستگردی ومردان بزرگی در طایفه حیدری، دستگردی وکشیتی وریسی بودن متاسفانه نام نبردی طوایفی نامبرده در گذشته نبودن الان ده خانوارت

    2. درود، میشه اطلاعات کاملتری راجب گفته خودتون بگید، ممنون میشم، اطلاعاتی راجب این کوچ و سند محکم تر، سپاس

      1. ادم های حقیری که برده بوده اند هیچ اعصلاعتی درباره طوایف رودبارندارند که درموردشان نظربدهند

    3. اطلاعات کاملا نادرستن

      تاریخ کلات گنج (قلعه گنج) قلعه گنج سرزمینی در جنوب شرقی ایران کرانه غربی رودخانه هلیل ودامنه رشته کوههای دستجرد وشمال رشته کوه بشاگرد وشمال غربی باتلاق جازموریان قرار دارد ، اب وهوای این منطقه معتدل کوهستانی و تابستان گرم نیمه خشک می باشد…این شهرستان در جنوب استان کرمان قرار دارد وفاصله آن تا مرکز استان 440کیلومتر میباشد….وجه تمسیه علت نامگذاری این متطقه به قلعه گنج بر این دلیل می باشد که قبیله بومی از قوم کوچ وبلوج به نام کلات گنجی در این منطقه می زیستند که دارای نعمت ها وابادی ها قنات های فراوان بودند واین منطقه به کلات گنج شهرت گرفت تا بعدها به نام قلعه گنج ثبت شد….سران این منطقه که سه برادر به نام های سالار گلمالی سالار کلاتی وسالار قنبر بودند که از همین قبیله کلات گنجی بودند و گفتنی است که این سه بردار در معاصر شاه اسماعیل صفوی و تحت حمایه دولت صفوی بودند ویکی از قبایل مهم جنوب شرق کشور که نقش مهم واساسی در روند اهداف دولت صفوی به شمار میرفتند….امادگی سران قبیله کلات گنجی برای پاسداری از حکومت صفوی وماموریت انها تسخیر ومحاصره قلعه های منطقه بلوچستان یعنی قلعه بمپور قلعه لاشار و قلعه سرباز در حین امادگی ولشکر کشی سپاه چند هزار نفری که متشکل از غلامان و رعیت مردمی به فرماندهی سالار گلمالی و برادرانش که حسادت سایر قبایل به مقام سالاران و تلاش انان برای کار شکنی سرانجام باعث تفرقه و جدال در خانواده سالار میشود و سالار کلاتی برادرش یعنی سالار قنبر را به قتل میرساند این نزاع خانوادگی منجر به تجزیه قدرت سالارها در منطقه شد و پسران سالار قنبر برای انتقام خون پدرشان از عموها پناهده فامیل مادری خود یعنی حاکم مارز میشوند و حاکم مارز به حمایت آنها بر میخیزد و دو طرف یعنی جنگ بین کلات گنج و مارز با پشتوانه بشاگرد برای این که جنگ و خونریزی صورت نگیرد سالار گلمالی تمامی غلامان نظیر دویست خانوار غلام را خون بها به برادر زاده های خود می دهد ……..سالار گلمالی جد
      طایفه حیدری در قلعه گنج و سالار قنبر جد طایفه کامرانی در مارز می باشند……از آنجایی که قدرت واقتدار ریشه در منطقه قلعه گنج دارد باعث شد که مردمان این سرزمین تحت حمایه خانات و قدرتهای زور گو نباشد کهنوج مرکز فرماندهی خان رودبار جنوب و منوجان تحت الحمایه خانات ولی خداوند را شاکریم که باوجود مردم غیور و دلیر قلعه گنج هیج یک از خانات جرعت پیشروی و نفوذ قدرت خود را در منطقه قلعه گنج در ذهن نداشتند ….کاروانی از بیگانگان یعنی انگلیسی های استعمار گر در حال ورود به منطقه بودند که ناگهان با شیردلان کلات گنج مواجه و درگیر میشوند و انگلیس ها پا به فرار میگذارند و یکی از توپ های جنگی آنان معروف به هلندی به عنوان غرامت جنگی گرفته میشود….و انگلیسی ها برای باز پس گیری این سلاح مهم جنگی خود از دولت رضا خان پهلوی ملعون را تقاضا میکنند و نیروی رضا خان معروف به سربازان امنیه و چریکهای جنگی مهیم خان جنگهای پی در پی با کامران حاکم مارز داشته اند که سرانجام در طول سالها جنگ در یک در گیری غافلگیرانه بین سربازان مهیم خان و کاروان جنگی کامران در کوه کلمرز کهنوج کامران کشته میشود و سرش از تن جدا میکنند و نزد رضا خان به تهران میبرند و در این زمینه شاعران اشعار محلی اشعار زیبایی سروده اند……فرزند کامران یعنی عبدالحسین کامران حاکم رمشک همچنان با دولت رضا خان و خانات کهنوج درگیر و تلاش برای انتقام خون پدر خود می باشد و جنگهای بسیاری صورت گرفت و به پیروزی عبدالحسین انجامید عبدالحسین کامران در اواخر عمر حاکمیت خود به مناطق همجوار یعنی بشاگرد و مناطق بلوچستان لشکر کشی کرد یکی از این لشکر کشی ها به نمداد در زهکلوت می باشد که کدخدای نمداد یعنی کریم خان این لشکر کشی را متلاشی کرد…..یک بیت شعر در وصف عبدالحسین کامران ” نام من عبدالحسین کامران در رمشک و مارز بودم حکمران جنگها بسی کردم با دولتی هیچکس مانند من نکرد گردن گشی ” “” زنده باد کلات گنج همیشه قهرمان “”

      طایفه ی سالار کلات گنجی(حیدری و کامرانی) و طایفه ی دستکردی جزء ساکنون اولی کلات گنجن.

      سالار مشهدی محمد لطف الله بزرگ خاندان حیدری ساکن کلات گنج
      سالار عبدالحسین کامران بزرگ خاندان کامرانی ساکن رمشک و مارز

      بی زحمت طایفه ی لر ور طایفه ی سالار کلات گنجی (حیدری و کامرانی) نچسپون،که هچ ربطی به هم ندارن.

      طایفه ی لر 150 سال پیش ای برجک یحتن کلات گنج.
      کهنعلی ای علی عيد بوده که یه شخص دستکردین، بعدا احمدیون پسوند فامیل خوشون هشت احمدی کهنعلی.

      1. سلام برادر وقت بخیر . تاریخ درست بنویس لطفا. اولا ی کامران که تفنگی بنام هلندی داشت برادرزاده عبدالحسین کامرانن. کامران چراگ کامران. عبدالحسین کامران. دوما لشکرکشی به نمداد و ده میر و زه کلوت و جنگ با کریمخان بنا به درخواست ضرغام السلطنه بوده که تو ی جنگ کریمخان شکست خورده و مال و اموال زیادی شون یخورده حتی بندیگ یعنی کنیز و غلام. وبیایم تاریخ درست بنویسیم یا بیان کنیم.ای قبل ضرغام السلطنه که حکومت دست دران خان پدر سعیدخان مالکی بوده منطقه قلعه گنج ای زگشتک چاه رضا تا منوجان و جغین سرنی توکهور امنیت جان و ناموس ومال مردم دست طایفه قباهی بوده و بسی کشته مون داده و غارتگرمون کشته که تاریخ گواهن. ی مثالی ای عصر حاضر ازنوم که اکثرا یادن. تا زمانیکه مرحوم محمد کمالی کشته نبوده هیچ طایفه ی جرات تجاوزی به قلعه گنج نکه و فقط شهید شهدوست میرزایی تمگران شهید بو که خیلی زود هم محمدکمالی خونی گهتی . و باز هم شهدای چوتاو کامرانی یح زر ای زن و بچه دوطرفه دگری بست که ۲۰۰۰تومن پول سفید بیارن زن بچه شیرده جدا انگشتونی خو بند موی بز بسته بچه هم جدا. ۲ روزه که سینه زنون اخواست بترکه اما حق نداشتن که ای بچه خو شیر بدهن. یارمحمد میرزا رئیس طائفه قباهی یح پیش شهقلی اگو هزار تومن دارن زن و بچه آزاد کن البته ناگفته نماند تو ی زمان دولت اسلحه قباهی جمع کرده شهدای اگو یارمحمدی مو خو تجاوزوم به طائفه شما نکرده یارمحمدی اگو به طایفه مو سرهنگ ظریف هم جرات نداره تجاوز کن نه تو. مو فقط اسلحه ونوم سرهنگ گهتحی. خلاصه چریک یارمحمد ۱۱ نفر بودهن که ی اسلحه سرپر دنکی داشتهن. یارمحمد ای طایفه صاحب زن و بچه اگو آماده ببهی شهقلی دستی تو چاشت رو بگرینشون. یکی ای ستون پنجم که فامیل نزدیک همی زن و بدون ابو آیا ای شهقلی خبر اکن که یارمحمد خوی گروهی رسی که بگرندت شهقلی آیا بیرون ی تیری هوایی شلیک اکنه اگو یارمحمد امروز روز مرگن یارمحمد اگو خاک بر سر یارمحمد که ای تیر تو رو بپیچه دوشو دو روزن زن و بچه ت بسته التماست اکنوم قبول نکنی بیجه خبرت بوده سرهنگ اسلحون مای جمع کرده خلاصه ای ۱۱نفر چریک قباهی ۷نفر کشته و زخمی ابهن زن و بچون آزاد اکنن و شهقلی دست ای پا درازته برگشت مارز. عذرخواهی اکنوم فقط تاریخ صادقانه بنویسید. رشیدکمالی

    4. تاریخ جنوب کرمان کسی بنام فرمان فرمان نوشته کتابش موجود هست اون تاریخ جنوب کرمان کامل نوشته

  14. اطلاعاتتون رفیق ناقص و قوم گراییست کسی که تاریخ می نویسه تحریف نباید داشته باشه سانسور نباشه

      1. سلام وقتی معرفی طوایف است شجره رو خوب معرفی کنید. .همش از روستاهای کهنوج نگید از طایفه هایی ک داخل شهر زندگی کردن و هستن هم بگین اگر اونها الان اومدن و کوچ کردن ب کهنوج پس چرا در حاشیه شهر و بهترین جا زندگی میکنن. .لطف کنید معرفی کنید مثلا دیناری سررشته داری بهادری مهدیزاده فامیلهای بااصالت و قدیمی کهنوج هستن

  15. با سلام .واقعا کار ارزشمندیه هر چند ممکنه کاستی هایی هم بوقت جمع آوری اطلاعات وجود داشته باشه که با ارایه سند و مدرک میشه در کامل کردن این مطالب همکاری کرد، و افرادی رو که در این زمینه فعالیت دارند با انتقاد های تند دلسرد نکنیم بلکه با ارسال مطالب درست بهشون کمک کنیم… آیا شهرستان کهنوج و اطراف اون فامیلی ” سالارحسینی” هم داره؟؟ ممنون میشم کسی اطلاعات داره کمک کنه.

    1. سلام اجداد ما حدودا یک قرو نیم پیش از رودبار زمین به نرماشیر و بعد به بمپور مهاجرت کردن و از جایی که من شنیدم ما از نوادگان سالار قربان برادر سالار عزیز سالار نوری و سالار کلی هستیم اگه کسی میتونه راهنمایی بیشتر بکنه ممنون

    1. از.طایفه.بزرگ.شهلی.بر.هم.چیزی.نگفتید.که.از.بلوچ.های.اصیل.هستند

  16. سلام خسته نباشید ولی این طبار شناسیتون به شدت ناقصه و شما طایفه بزرگی مثل (خیرخواه) که در رودبار و کهنوج ساکن هستند را نام نبردید

  17. با سلام

    از اینکه طوایف رودبار رومعرفی کردین خیلی ممنونم.طوایف سرخ قلعه و آهوان رو نام نبردین.

      1. خیلی براتون متاسفم شما که اطلاعات خوبی ندارین پس هیجی هم نزارید
        طایفه گرگندی (گرگیچ) یه طایفه بلوچ تبار طایفه ایی به این بزرگی ننوشتن بعد اومدن چه با افتخار میگن که تمام طوایف بزرگ رودبار زهکلوت و کهنوج

        1. سلام ،

          واقعا از اینکه اطلاعات ما باعث رنجش خاطر شما عزیزان شده متاسف و نارحتیم در صورت نارضایتی شما عزیزان این پست حذف خواهد شد. تاکید می کنم، قرار دادن این پست برای اشتراک گذاری نظرات شما درباره طوایف تان بوده و اطلاعات ما بسیار ناقص و جزئی است. لطفا در قسمت نظرات طایفه خود را با مدرک معتبر معرفی کنید ممنون .

          1. سلام.لطفا از طایفه سررشته داری. دیناری و مهدیزاده. خرمی. چمنی.وچاکری هم بنویسید و منتشر کنید. الان در حیدراباد مرکزی سررشته داری زیاد داریم ک میراث هم دارن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.