آموزشاخبارپنج گنجرسانهسیاسی و علمیفاریاب

واکنش احمد یوسف زاده مدیر هفته نامه رودبارزمین به انتقال آب از حوضه هلیل رود به شمال استان

احمد یوسف زاده

احمد یوسف زاده – حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکترحسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام و عرض خسته نباشید
روزی که خداوند کوه ها را خلق می کرد، تقدیر این شد که پدران و اجداد ما پایین دست کوه های بلند بافت و بحرآسمان زندگی کنیم. خداوند مهربانی که حوزه آبریز این کوه های بلند را به سمت جازموریان چرخاند حتما بهتر از حکمرانان محلی ما و وزیر نیروی دولت شما می دانست و میداند که جویبارهای زلال این کوه ها به کدام سمت باید جاری بشوند. این خدای حکیم البته بخیل نیست و برای مردمان اینطرف هم نعمت های فراوان و چشمه هایی خروشان داده است، اما وقتی رودخانه بزرگ هلیل را به سمت جازموریان جاری کرد یحتمل می خواست عدالتش را به رخ بکشد که اگر شما تابستان ها، گرمای ۵۰ درجه را تحمل می کنید بیایید این رود خروشان مال شما که مزارعتان را آبیاری کند و اضافه اش در جازموریان مرتعی برای دام های بی شمارتان درست کند و اقلیمتان را مرطوب، تا گرما اگر میخورید خاک دیگر نخورید.

علیرضا رشکی جازموریان
جازموریان

همین لطف پروردگار و تعیین جهت رودخانه هلیل و آب های بالادست بعدها منجر به خلق تمدن شگرف هلیل رود شد که امروز معلوم شده به بین النهرین هم پهلو می زده است.

آقای روحانی
خدایی که روزگاری هلیل را چون آمو دریا، پر آب به دشت جازموریان می رساند تا زیستگاه دراج ها و آهوبره های زیبا بشود،چند سالیست که ابرهای رحمتش را کمتر بر کوه های بالادست جنوب کرمان می فشارد و شوربختانه از هلیل جز باریکه ای کم جان نمانده که آنهم از سد بی خاصیت جیرفت نمی تواند بگذرد.
بحث حقوقی ما از اینجا شروع می شود آقای روحانی که از قضا حقوقدان هستید.چند سالی است که با حمایت مدیران دولت شما هزاران دستگاه سنگین افتاده اند به جان کوه های بالا دست ما و آش و لاششان کرده اند که آبریز هلیل را نه آنطور که خداوند حکیم تشخیص داده بود، بلکه به تشخیص خودشان تغییر بدهند و اندک آبی که از سهم خداداد ما باقی مانده است را از دشت های تشنه جنوب بگیرند و به سمت خودشان جاری کنند. این نادره های روزگار دارند کرور کرور پول خرج میکنند که کشاورزی هند ایران را به خاک سیاه بنشانند تا ما بمانیم و زمین های سوخته و خیل بی شمار جوانان بیکار و کیسه های تریاک و مرزهای شرقی!

خشک شدن زمین های جازموریان
کشاورز بلوچ

رییس جمهور محترم و معتدل و مدبر
شما بفرمایید کدام شریعت یا مصلح اجتماعی و حقوقدان بزرگ تجویز کرده که اگر گرسنه شدی می توانی همیان همسایه ات را سوراخ کنی؟ کدام قانون به دولت اجازه داده آب آفتاب سوختگان همیشه ورشکسته جنوب را بردارد و به دیگرانی که همه سهم مدیریت استان را برای خود برداشته اند بدهد؟

رییس جمهور محترم
اینکه به مدد دستگاه های مجهز حفاری،طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه را از سد صفا رود تا دشت کرمان احداث کنند، بزرگترین افتخار قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء می تواند باشد،اما اینکه از این بزرگترین تونل خاور میانه، اکسیر حیات جنوب را بمکند و به اینطرف کوه ها بیاورند نه تنها افتخاری نیست، بلکه نقطه سیاه بزرگیست که در کارنامه دولت تدبیر و امید تا ابد خواهد ماند!

بلوچ و شتر
کاروان شترها در جازموریان

بنابر این جناب رییس جمهور محترم، از محضرتان استدعا داریم دلچرکینی شدید مردمان جنوب استان کرمان را نادیده نگیرید و دست کم اگر ما اشتباه می کنیم و آبادانی شمال استان بر جنوب آن ارجح هست یا اصلا این انتقال تاثیری بر جنوب پهناور کرمان و تالاب جازموریان نمی گذارد و خاطره سد سیوند را تداعی نمی کند ، به پیامی ما را قانع بفرمایید که در تاریخ بماند و فرزندان ما بعدها نگویند ” کسی بر مخازن آبریز حوضه هلیل قفل زد که از قضا با کلید آمده بود!”

والسلام علیکم
احمد یوسف زاده

مطالب مرتبط:


معرفی فرهیختگان، نخبه ها و چهرهای علمی رودبارزمین

تصمیمم را گرفته‌ام می خواهم قاچاقچی شوم نه هنرمند!؟

فیلم مردمان صامت به کارگردانی حجت دهقان کاری از گروه ماهکان

دانلود فیلم باغ ما که خشک نشده به کارگردانی مهدی میرزایی

مدیر

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا