آموزشجازموریانکمپین جازموریانگردشگری جازموریان

معرفی کامل تالاب جازموریان در جنوب شرق ایران

معرفی کامل تالاب جازموریان در جنوب شرق

معرفی کامل تالاب جازموریان در جنوب شرق – حوزه جازموریان در ۱۵۰ کیلومتری باختر ایرانشهر و در موقعیت جغرافیایی E5839 تاE5914 و N2710 تا N2738 بین استان های کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است. جازموریان به عنوان مهم ترین حوزه آبریز جنوب استان کرمان و غرب استان سیتان و بلوچستان در جنوب شرق ایران به دلیل احداث سدهای بالادست متعدد بر رودخانه های تغذیه کننده و همچنین کاهش بارش سالیانه ، به بیابانی بی آب و علف تبدیل شده، با ادامه خشک شدن این تالاب و وزش بادهای متعدد پر قدرت کویری عوامل مساعد برای بروز پدیده ریزگرد در این منطقه ایجاد شده و این منطقه را به یکی از بزرگترین مناطق تولید ریزگرد در جنوب شرق کشور تبدیل کرده است .

معرفی تالاب جازموریان

علت نامگذاری

در اصطلاح محلی پوشش گیاهی را جاز می‌نامند و انبوهی و کثرت آن را موریان می‌گویند. به همین سبب، این ناحیه به «جازموریان» معروف شده‌است. جازموریان روزگاری منبع تولید علوفه ایران به حساب می آمد اما به دلیل بی تدبیری و شرایط بد اقلیمی و کمبود بارش اکنون به یکی از مراکز تولید غبار در ایران تبدیل شده و طبق آمار غیر رسمی ۲۹ درصد از گردوغبار کشور مربوط به تالاب خشک شده جازموریان می باشد.

تالاب جازموریان

جازموریان توسط دریاچه فصلی (هامون جاز موریان) پوشیده شده است، که در سال ها با بارش بسیار کم ممکن است کاملا خشک شود. در مقابل، در طول سال های مرطوب می تواند آب را در زمستان و بهار نگه دارد، اما در تابستان  سطح آب آن کاهش یا کاملا خشک می شود. رودخانه هلیل رود در کرمان و رودخانه بمپور درسیستان و بلوچستان جازموریان را تغذیه می کنند. رودخانه بامپور از شرق و رودخانه هلیل رود از غرب به حوزه جازموریان وارد می شوند. با این حال آب این رودخانه های کوچک کمتر به قسمت های مرکزی حوزه جازموریان می رسد چرا که بیشتر آب آن صرف کشاورزی و آبیاری می شود. در بعضی سالها، در فصل بهار زمانی که رودخانه ها سرریز می شوند، حوضه مرکزی آب فراوانی دارد( ۲۰-۳۰ سانتی متر) . دریاچه Jazmurian عمدتا توسط رسوبات سیلیتی و رسی پوشیده شده است و به دلیل فقدان نفوذ، برخی از بخش های حاره ای در بعضی دوره ها تبدیل به یک دریاچه فصلی می شوند. بارش سالانه در قسمت غربی حوضه حدود ۲۰۰ میلی متر است، در حالیکه سایر قسمت ها بسیار خشک هستند و بارش سالانه آنها کمتر از ۱۰۰ میلی متر است.(معرفی کامل تالاب جازموریان در جنوب شرق)

معرفی پوشش گیاهی

جازموریان عمدتا دارای پوشش گیاهی بسیار ضعیف می باشد. در مرکز جازموریان که هامون جازموریان (سوهر جاز) نامیده می شود معمولا هیچ گونه پوشش گیاهی وجود ندارد اما به دلیل اینکه در فصول بارانی آب اطراف به مرکز جاز می رسد، مرکز جازموریان دارای خاکی با رطوبت بالاتری می باشد که همین رطوبت باعث محکم شدن لایه سطحی خاک می شود و از پراکنش خاک در مرکز جلوگیری می کند.

نام  پوشش گیاهی منطقه که در زیر آوره شده است اسامی محلی گونه ها است و نام لاتین نیست 🙂

گونه اول : پتار

این پوشش اغلب در حاشیه باتلاق اصلی می روید و در مرکز جاز که محلی ها به آن سوهر جاز می گویند معمولا چیزی رشد نمی کند علت آن نیز خفه شده گیاهان و علوفه ها در اثر پوشیده شدن با آب می باشد.

پوشش گیاهی جازموریان

گونه دوم: تهمه

این گیاه تقریبا شبیه به سیاه شور یا سمسیل ( گویش محلی) است. به علت مقاومت بالا در مقابل جریان باد معمولا به صورت بادگیر عمل می کنید. این گیاه در جاز بالا به فور یافت می شود در عکس زیر مختصات دقیق رشد این گیاه را می بینید.

تهمه گیاهی شبیه به سمیل

گونه سوم: گز

این درختچه در قسمت ریگزار های جازموریان و در نزدیکی روستای بوئینگ به وفور یافت می شود. گز بسیار در مقابل خشکسالی مقاوم است و از درختچه های است که از آن می توان به عنوان بادگیر برای کاهش سرعت باد استفاده کرد.

درختچه گز جازموریان

گونه چهارم: لولی پر

معمولا در جاهای از جازموریان که تقریبا پوشش گیاهی کم است این گونه را میبینیم.

گیاه لولی پر در جازموریان

معرفی کامل تالاب جازموریان در جنوب شرق

این پست به زودی تکمیل می شود

 

مطالب مرتبط:

.

مکان های گردشگری جازموریان و حاشیه آن که هر مسافری را به وجد می آورد

بررسی حوزه آبریز جازموریان از ۳۱ سال قبل تا حال به همراه فیلم

سفری به دل جازموریان با دوربین جادویی مهدی میرزایی

ناگفته های سروش صلواتیان درباره جازموریان در برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا