جنوب شرقرسانهمستندمکران

گردشگری سراوان شهری که خورشید ایران از آن طلوع می کند

گردشگری سراوان

گردشگری سراوان – شهرستان سَراوان یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این شهرستان، شهر سراوان است. این شهرستان در شرقی‌ترین نقطهٔ کشور واقع است و به زادگاه خورشید ایران شهرت دارد. وجود نخلستان‌های بسیار زیبا و سرسبزو آثار تاریخی مثل مسجد جامع دزک با قدمت هزار ساله و بیش از ۵۰ سنگ نگاره شناسایی‌شدهٔ باستانی در شهرستان سراوان باعث شده‌است که این شهرستان، لقب سرزمین نخل و نگاره را به خود اختصاص دهد.

نام قدیمی و باستانی سراوان

نام قدیمی و باستانی سراوان شستون می‌باشد که در سال ۱۳۲۶ و بواسطه تبدیل آن به شهرستان به سراوان مبدل شده‌است. شستون مرکز شهرستان سراوان است و هم‌اکنون شهر سراوان نامیده می‌شود، در گذشته به آن سر استون، شستون و شهستان اطلاق می‌شده‌است. معانی آن شامل: سراستون: منطقه‌ای که در آن بارندگی زیاد اتفاق می‌افتد. شستون: چشمه جوشان با توجه به رشته قنات جاری در شهر سراوان و فراوانی آب. شهستان: تمام حکام منطقه از این دیار برخاسته‌اند. سرا به معنای جا و مکان و «وان» به جای مرتفع و بلند گفته می‌شود. سراوان در زبان کوردی از کلمات سر + اوان به‌معنای سر+ آو (آب) + ان گرفته شده، یعنی مکانی که سر آب‌ها می‌افتد و باران زیاد می‌بارد.

آب و هوای شهرستان سراوان

آب و هوای شهرستان سراوان گرم و خشک، بیابانی، کویری و کم‌باران است در زمستان هوا معتدل و سرد و متوسط بارندگی در سال ۱۰۰میلی‌متر است. بسیاری از روستاها دارای خاک مرغوب و حاصل‌خیز می‌باشند. کوه‌های بیرک زابلی، کوه سفیدگشت، کوه سرخ در بم‌پشت، از مرتفع‌ترین کوه‌های این شهرستان محسوب می‌شوند. رشته کوه سیاهان طولانی‌ترین رشته کوه در این شهرستان می‌باشد که از نزدیکی‌های تفتان شروع و تا ناهوک در محدوده پاکستان ادامه دارد. رودخانه ماشکید نیز مهم‌ترین رود شهرستان سراوان است که از دامنهٔ جنوبی شهرستان از نزدیکی خاش سرچشمه می‌گیرد که پس از عبور از بخش زابلی، جنوب سیب و سوران و شمال بم‌پشت، جنوب اسفندک و کوهک را سیراب می‌کند. قنات‌ها از دیر باز مهم‌ترین منبع تأمین آب پس از رودخانه‌های فصلی بوده‌اند؛ به‌طوری‌که تا کنون ۳۳۰رشته قنات که گویای فرهنگ کهن این دیار می‌باشند

برنامه همسفر مستندی است که در آن سفری خواهیم داشت به شهر های مختلف ایران. در برنامه همسفر این قسمت به استان سیستان و بلوچستان می رویم.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر سراوان

 

 

 

 

مطالب مرتبط:


گردشی در روستاهای بلوچستان با آب و هوایی بارانی و اجرای بازهای محلی

تصاویری از رمشک روستای زیبا در جنوب استان کرمان

مستند روستا نشینان بلوچ از نگاه دوربین جواد قارایی مستند ساز جوان ایران

مستند روستای بوینگ بخش جازموریان و معرفی پتانسیل های این روستا

خلیل زارعی مستند ساز جنوب کرمان که با دستمزد کارگری فیلم می سازد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا