غلامحسین نظریمنوجاننخبگان

زندگی نامه غلامحسین نظری خواننده مطرح جنوب کرمان

زندگی نامه غلامحسین نظری

زندگی نامه غلامحسین نظری

امروز كسي نيست كه در شهرستانهاي جنوبي استان غلامحسين نظري هنرمند رودباري اهل منوجان كه نوازنده ي چنگ نواهاي محلي است نشناسد .با وي گفتگواي انجام داده كه با وي بيشتر آشنا شويم.

از كودكي شروع كنيم واصلا چه اتفاقي افتاد كه شما به موسيقي چنگ روي آورديد؟ در آذر ماه 1359 و در خانواده اي كشاورز و مذهبي متولد شدم. در همان دوران كودكي بود كه شخصي از همين اهالي منوجان روي زمين پدرم كار ميكرد كه هر وقت فرصتي بدست مي آورد يك چنگ قوطي داشت كه بسيار زيبا مي نواخت از او خوشم مي اومد و احساس ميكردم با اين چنگ كه او ميزند آرامش به من دست مي دهد. هميشه نگاه دستهايش مي كردم تا اينكه به زودي ياد گرفتم او خيلي مهربان بود يك چنگ قوطي براي من ساخت كه اولين چنگ من بود آن وقت سال 69 و كلاس چهارم دبستان بودم .

– آن زمان بزرگترين آرزوي شما چه بود؟ مي دانيد كه درمحمد نوازنده از بزرگان موسيقي چنگ است او در منوجان زندگي مي كرد هميشه آرزو مي كردم كه روزي مثل درمحمد نوازنده بتوانم چنگ بزنم و درمحمد بگويد آفرين.

سر انجام آفرين را از درمحمد گرفتيد؟ بله ولي ديگر درمحمد خيلي پير و ناتوان شده بود.

– الان بزرگترين آرزوي شما در عرصه هنر چيست؟ موسيقي رودبار زمين جايگاه را در كشورمان پيدا كندو همين كه آهنگ آن در هر كجاي كشور بلند شود با نام رودبار زمين بشناسند و آوازه اش در جهان بپيچد آَگاهتر بگويم اينكه هر گاه نامي از بندرعباس در فيلمي برده شود يا آثاري از آن جا نشان داده مي شود و همراه تصوير موسيقي بندري پخش مي شود، خراسان موسيقي خراساني ، لرستان موسيقي لري ، كردستان موسيقي كردي همين طور است . اما اگر در همين صدا و سيماي استاني ما فيلمي از شهرهاي ما نشان بدهد چه موسيقي پخش مي شود؟ همه ي اينها بستگي و بر آمده از تلاشها و چگونگي كارهاي ما است و گر نه ديگران هيچ تقصيري ندارند.

شما به عنوان نوازنده چنگ از زندگي تان راضي هستيد؟ در زندگي بله اما در هنر موسيقي نه چون كه فكر مي كنم در اول راه هستم در حالي كه راه درازي در پيش دارم .

مهمترين برنامه هاي شما در آينده كدامند؟ در موسيقي محلي تحقيقات بيشتري داشته باشم تا گونه هاي اصيل آن پيدا كرده و چنگ را به صورت نت در بيارم. چون نت زبان بين المللي موسيقي است و اين آغازي براي شناسندن موسيقي ما به جهانيان است رسانه هاي مدرن امروزي كره زمين را خيلي كوچك كرده و مردم را بهم نزديك تر نموده اگر قدمي را اندكي محكم برداري صدايش را مردم همه جهان مي شنوند.

شما كه هنوز مجرد هستيد فكر مي كنيد همسر آينده شما بايد چه ويژگيهايي داشته باشد؟ در خواسته ها و داشته هاي زندگي مشتركمان همزبان و همدل باشيم از هدفها و آرزوهاي هنري كه دارم درك صحيحي داشته و ياري گر من باشد.

اهل مطالعه هم هستيد؟ بله – چه نوع كتابهايي بيشتر مي خوانيد؟ كتابهاي روانشناسي و تاريخ موسيقي. – مطالعه تا چه اندازه ميتواند تأثير در پيشرفت هاي يك نوازنده چنگ داشته باشد؟ ميتواند در بهتر استفاده كردن از هنر خود و چگونگي ارتباط با مخاطبين و افزايش دانستني هاي لازم براي يك هنرمند تأثير گذار باشد.

– چرا در فرهنگ رودباري به نوازنده ي چنگ پهلوان مي گويند؟ همان گونه كه مولفه هاي بسياري از فرهنگ رودباري از جمله گويش مردم ريشه در دوران باستان دارد اين هم نامواژه اي مانده از روزگار اشكانيان است . مي دانيد كه سرودهاي پهلوي كه بيشتر حماسي بودند آغاز آنها از روزگار اشكانيان بوده و از انجايي كه نوازندگان چنگ در رودبار و بلوچستان بيشتر آهنگها ي حماسي و سرودهاي پهلواني مي خوانده اند و چنگنوازي كه در اين باره به مرتبه استادي برسد «« پهلوان »» مي گويند.

شما بيشتر آثار كدام يك از نوازندگان چنگ محلي را مي پسنديد؟ با تمامي توانمنديهايي كه روانشاد پهلوان پير بخش نور علي و مهارتهايي كه شعبان پهلوان در نواختن چنگ داشتند من بيشتر به كارهاي پهلوان در محمد نوازنده علاقمندم .

از حضور خود در جشنواره هاي موسيقي نواحي كشور به ويژه در تهران بگوييد؟ خوب گروه ما كه نامش «« آواي چنگ »» است تاكنون در جشنواره هاي مختلفي در كشور حضور يافته كه مهمترين آنها جشنواره موسيقي بين المللي دهه فجر در تهران بود گروههاي بسيار زيادي از كشورهاي ديگر و حوزه هاي فرهنگي كشورمان در رشته هاي موسيقي پاپ محلي و كلاسيك حضور داشتند كه در بخش موسيقي محلي با همراهي دوستان همگروه عالي درخشيديم و جايزه ويژه جشنواره را صاحب شديم كه موفقيتي بزرگ براي موسيقي رودبار بود.

با توجه به اجراهاي متعدد و سابقه چندين ساله و مهمتر از همه استقبال بسيار عالي مردم حتي در استانهاي همجوار هرمزگان و بلوچستان چرا كاست منتشر نمي كنيد؟ داشتن مشكلاتي چون نبود اسپانسر مالي كه با توجه به هزينه هاي گزاف استوديو اين روزها حمايت مالي در اين باره كمتر اتفاق مي افتد. ساله گذشته خيلي زحمت كشيديم وقت زيادي هم روي اين كار و نزديك به دو ميليون تومان هزينه كرديم اما نداشتن اسپانسر مالي سرانجام به صورت رايگان روانه بازار كرديم كه بدست مردم برسد البته بگويم پيش از اين دو مجموعه كار در البوم هاي كويرانه 2 و 3 با همياري و تلاش دوست هنرمند و دلسوز موسيقي محلي كرمان فواد توحيدي تهيه گرديد و روانه بازار شد كه اسپانسر اين دو البوم حوزه هنري بود.

فكر ميكنيد چه چيزي باعث كسادي موسيقي محلي مي شود؟ تا حدودي تبليغات گسترده موسيقي پاپ و گرايش جوانان به آن و از اين سو هم كم توجهي مسئولين به موسيقي محلي – البته اين كم توجهي در عمل و گرنه در شعار كه خيلي عالي است به خاطر كمبود تبليغات جانبي و گسترش ندادن كارهاي صحنه اي كه ما بايد با بالا بردن كيفيت كار و ارائه جذابيت آن ارزش نهادن خود به موسيقي سنتي ثابت كنيم.

شنيده ايم افرادي هستند كه با انتقاد از شما مي گويند غلامحسين نظري در پي مشهور شدن تغيير بسيار كرده است و آن سادگي و خوش اخلاقي سالها پيش را ندارد؟ بله تغيير بسياري كرده ام و پيداست كه با گذشت زمان با تجربه تر شده ام اما فكر نمي كنم آن اخلاق خود را از دست داده باشم و شايد انتظاراتي كه دوستان داشته اند برايم واقعا امكان پذير نبوده و اما بايد دوستان بدانند كه اولويت كارهاي من عرضه موسيقي سالم سنتي رودباري با كيفيتي بهتر خدمت به خود آنان و مردم اين سرزمين است كه اصل ارزش نهادن و گرامي داشتن موسيقي بومي است . كه داشتن همه ي اينها مستلزم توانا بودن من در چگونگي هاي عرضه اين هنر است .

براي سالهاي جديد چه برنامه هاي در دست تهيه داريد؟ تهيه البوم جديد با اشعاري از شاعران خوش ذوق بومي سرايي چون رضا دال كه هم اكنون در مرحله آهنگ آن هستيم كه تلاش مي كنيم بسيار متفاوت با گذشته باشد.

شنيده ايم مدتهاست در كلاسهاي آموزش عملي موسيقي شركت مي كنيد مي شود توضيحي در اين باره بدهيد؟ الان حدود شش ماه است كه در شهر كرمان نزد استاد آرش صفايي دوره ي كمانچه نوازي و دوره ي سولفج نزد استاد سعيد عامري آموزش مي بينم .

تلخ ترين خاطره شما را مي خواهيم بشنويم ؟تعصب ورزي كه خانواده ي مذهبي من در مخالفت با موسيقي و چنگ نوازي داشتند كه پدرم با تمام توان مانع من مي شد همان دوران بچگي را مي گويم كه چه بسيار دفعاتي تنبيه شدم. شايد باورش سخت باشد كه روي هم رفته نزديك به 20 ساز من در تنور سوزانده شد. و در سالهاي اخير هم در جلسه اي بودم تا نوبت اجراي موسيقي رسيد و من خوشحال آماده نواختن چنگ شدم كه يكباره مسئولين از جا بلند شدند و سالن را ترك كردند اين براي من خيلي زجر آور بود و تلخ ترين خاطره ي هنري من شد.

شيرين ترين خاطره هنري؟ جايي براي اجرا رفته بودم در حال نواختن موسيقي پاپ شديم كه يك بچه 9-8 ساله نزد من آمده و خواهش كرد كه پاپ را قطع و چنگ بنوازم آن آغازي براي اميدواري بيشتر من شد.

 

مطالب مرتبط:

دانلود تمام آهنگ های غلامحسین نظری با لینک مستقیم و کیفیت عالی

دانلود آهنگ عبدالحسین کامران با صدای غلامحسین نظری با سرعت بالا

دانلود جدیدترین موزیک ویدیوی اسلام نظری ، حسین نظری و میثم نظری با سرعت بالا

دانلود آلبوم جدید حسین نظری با لینک مستقیم و سرعت بالا

 

مدیر

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا