رودبارجنوبزهکلوت

تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت ریشه یابی و اشتراک گذاری نظرات کاربران

تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت

در پست امروز قصد داریم تا تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت را به شما معرفی کنیم. هدف از این معرفی ایجاد فضای تبعیض نژادی نیست و دلیل ما از قرار دادن آن شناخت بیشتر مردم جنوب کرمان از پیشینه تاریخی طوایف جنوب  می باشد البته  این معرفی بسیار تا بسیار اجمالی و با منابع اندک نوشته شده  است اما امید است شما عزیزان در قسمت نظرات که در پایین پست قرار دارد طایفه خود را بیشتر و بهتر از ما معرفی کنید.(تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت)

اطلاعات مربوط به طوایف به دلیل نبودن اطلاعات کافی حذف شد . از تمام کسانی که در این پست در مورد طوایفشان اطلاعات غلطی ذکر شد معذرت خواسته و از آنها طلب مغفرت و بخشش داریم . هدف فقط شناسایی و معرفی طویف جنوب بود و قصد اهانت به هیچ طایفه و شخصی را نداشتیم. به امید روزی که تنها طایفه انسانیت ملاک برتری باشد. شما عزیزان در قسمت نظرات می توانید به معرفی کامل و جامع طوایف خود بپردازید .

شمبویی

۱- شمبویی :

حاجب

۲- حاجب:

جَت

۳- جَت :

نارویی

۴- نارویی :

بامری

۵- بامری :

براهویی

۶- براهویی:

زمانخانی

۷- زمانخانی :

رئیسی

۸- رئیسی :

نمدادی

۹- نمدادی :

لُر

۱۰- لُر :

سابکی ( سابقی )

۱۱- سابکی :

سِیفعلی

۱۲- سِیفعلی :


بیشتر بخوانید: معرفی فرهیختگان، نخبه ها و چهرهای علمی رودبارزمین


سالمی

۱۳- سالمی:

سنجری

۱۴- سنجری :

سوپَک

۱۵- سوپَک:

سهرابی

۱۶- سهرابی :

دُرَکی

۱۷- دُرَکی:

فرامرزی

۱۸- فرامرزی :

هُوت

۱۹- هُوت :

هوتهای اله بخشی

۲۰- هوتهای اله بخشی :

هوت شَکَربگی

۲۱- هوت شَکَربگی :

زابلی

۲۲- زابلی :

جُلی

۲۳- جُلی :

دهمیری

۲۴- دهمیری :

بنی اسدی

۲۵- بنی اسدی :

آسابر

۲۶- آسابر:

اکبری

۲۷- اکبری :

اُستا

۲۸- اُستا :

احمدی

۲۹- احمدی :

فلاحی

۳۰- فلاحی :

خاوری

۳۱- خاوری :

خاوند

۳۲- خاوند:

خانه زر

۳۳- خانه زر :

چاه حسنی

۳۴- چاه حسنی:

مهیمی

۳۵- مهیمی:

لورگ

۳۶- لورگ :

ناوکی

۳۷- ناوکی :

گُلبَج

۳۸- گُلبَج:

مکثایی

۳۹- مکثایی:

کُورویی

۴۰- کُورویی :

دیناربر

۴۱- دیناربر :

گُرگندی

۴۲- گُرگندی:

مبارکی

۴۳- مبارکی :

دادخدایی

۴۴- دادخدایی :

جمشیدزهی

۴۵- جمشیدزهی :

شهلی بر

۴۶- شهلی بر :

ترشابی

۴۷- ترشابی :

گمشادی

۴۸- گمشادی :

 

 

سایر طوایف خرد بوده و بطور پراکنده زندگی می کنند یا در دیگر طوایف حل شده اند.(تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت)

 

منبع:


در قسمت نظرات با ما همراه باشید

 

 

مطالب مرتبط:

فیلم تسلیم شدن اشرار در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان در مقابل سردار سلیمانی

معرفی ایلات و طوایف کهنوج و رودبار زمین + معرفی کهنوج

تقسیم بندی تمام طوایف بلوچ در شهرهای مختلف ایران

تفاوت گویش شمال و جنوب کرمان همراه با مثال و تاریخچه

معرفی مرحوم باقر ابن بختیار شخصیت علمی و نویسنده جنوب استان کرمان

معنای بلوچ در لغت نامه دهخدا

نوشته های مشابه

‫94 دیدگاه ها

  1. سلام،کسی در مورد طایفه ابراهیم پور ریگان و جلالی اطلاعاتی داره؟من پدربزرگم از ریگان به خوزستان اومده،دوست دارم راجع به طایفه و قوم و خویشم اطلاع داشته باشم ممنون

  2. سلام من از طایفه ایل رئیسی همه رو میشناسم تا که این ایل بزرگ از قبل از اسلام بوده و ملک دینار غز فرمانده غز ها که با سلجوقیان جنگ داشته و برادرن او و ….

    اگر از ایل ما در کرمان یا جنوب کرمان یا هر جای جهان خواستید 09932709553 در خدمتم

  3. سلام آقای مدیراگه ازطایفه پرکوه اطلاعی داری لطفابه سمع مابرسانیدممنون میشم

    1. سلام ، اطلاعات بنده در مورد طوایف بزرگ جنوب بسیار ناقص می باشد. اگر اطلاعاتی در این باره دارید می توانید در قسمت نطرات با ذکر منبع بیاورید. سپاس

  4. سلام یکی از بزگترین طایفه های سیستان و بلوچستان طایفه بزرگ گرگیج هسته که از زمان قاجار هسته و اگه مایلید سرچ کنید دایره المعارف گرگیج که خود طایفه گرگیج قسمت میشه به شاخه هایی مثل طوایفی همچون گرگندی در ضمن طایفه گرگیج در کشورهایی همچون ایران و پاکستان و افغانستان و ترکمنستان و در چند کشور عربی هم دیده شدند ….

    پس‌من نمیخوام بگم که بقیه طوایف از هم بالاتر یا پایین تر هستند همه طوایف بلوچ در یک حد هستند ♥️🙏🌷

  5. سلام من محمد رضا دهمیری از ریگان هستم ومیدونم بزرگترین طایفه دهمیری هست و رو دست ندارم واگر کسی هم در طایفه دهمیری نگشته ونمیدونه چقدر بزرگه لطفاً نظر نده

    1. سلام آقای دهمیری،شما که ساکن ریگان هستید حتما در مورد طایفه ابراهیم پور و جلالی اطلاعاتی دارید،خوشحال میشم اگه اطلاعاتتون رو بشنوم،همونطور که گفتم من پدربزرگم از ریگان به خوزستان اومده با چند تا از خویشاونداش که جلالی هستند

  6. سلام . واقعن برای همگی متاسفم من از طایفه زابلی رودبار مظفراباد هستم ولی به رودباری بودنم افتخار میکنم ..من نه به زابلی بودنم و نه به بلوچ بودنم افتخار میکنم فقط به رودباری بودنم افتخار میکنم

  7. سلام ما از طایفه حاجب فامیل مون هم کریمی هست و به ما حیجو هم میگن پدران و بزرگان ما میگن خودمان حاجب میر نجفی هستیم

  8. سلام.ازکرمان هستم.تقریبا هفت پشت ما،بادختری از ملامعنوی به اسم کلامریم،وصلت کردند،وبنده اطلاعات قبل از انرا ندارم.خواستم بدانم آیاملامعنوی یادخترایشان که اسمشان ذکر شد،وابسته به طایفه خاصی هستند.باتشکر.شماره واتس اپ۰۹۱۳۲۹۸۰۹۳۴

    1. سلام بله برادر من خودم یک رگ حاجب هستم و افتخار میکنم که از این طایفه با اصل و نسب هستم با شما دای زاده ام طایفه حاجب بزرگترین‌بزرگترین طایفه در بخش جنوب و جنوب شرق کشور که نقطه متمرکز جمعیتی این طایفه شهرستان کهنوج و رودبار جنوب و منوجان هست و به صورت دایره مهور به اطراف این دو سه شهرستان پراکنده شده طایفه حاجب از بقایای یک سلسله آریایی تبار هخامنشی نسب لب رودخانه هلیل است به نام خاندان و سلسله سلطنتی حیجوان که از آن مردم تنها چیزی که به یادگار در تاربخ باقی مانده است همین طایفه حاجب است طایفه حاجب دادای چندین شاخه است اما اصلی ترین شاخه های این طایفه که که نسبشان هم به یک پدر جد مشترک می رسد وبیشتر وصلت‌هایشان هم درون طایفه ای بوده و ژن حاجب بودنشان بسیار زیاد است عبارتند از(1-حاجب کلانتر:که به حاجب های مختار آباد و توکل آباد کهنوج که دارای دو فامیل هستند حاجب و کریمی2-حاجب حیجو:که خود حاجب های حیجو خود دارای چندین شاخه است و دارای دو‌زبان هستند حیجو های مناطق بلوچ نشین بلوچ زبان هستند و حیجو های رودبار زمین رودباری زبان هستند حاجب های حیجو تا حدود ۳۵۰ سال یا ۴۰۰ سال پیش در قدرت بودند و رودبار را تحت سلطه داشتند قبل از حکومت خوانین مالکی خوانین و حاکمین رودبار حاجب ها [حیجوها]بودن و بقیه حاجب ها هم جزء قشر بزرگزادگان رودبارزمین بودن 3-حاجب های سالار:که به حاجب های شهرستان کهنوج و دهستان نور آباد کهنوج گفته می شود که حاجب های سالار به دو دلیل گفته می شود که به آنها سالار می گفته اند یک بخاطر اینکه جدشان از سرداران و سالاران جنگی بوده یا اینکه به دلیل شخصیت ولا و یا هم اینکه بخاطر کوه نشین بودن به سالار گفته می شده اند زیرا در قدیم در رودبار به طوایف کوه نشین و بزرگان طوایف کوه پیشوند پسوند سالار و میر داده می شده نکته:بعضی از بزرگان طایفه حاجب کلانتر بر این باورند که حاجب ها لر هستند و در دو صده یا سه صده قبل تر از شیراز به جنوب کرمان قوچ کرده اند و‌ به سر کردگی سه برادر که حاجب های سالار و کلانتر از نسل یکی از آنها و حاجب های حیجو از نسل برادر دیگر و حاجب های شهرستان جیرفت هم از نسل آن یک برادر و ما بقی حاجب ها هم از نسل همراهان این سه بوده اند که بر لب رودخانه هلیل مستقر شده و زندگی جدیدی آغاز کرده اند و معتقدند که قبل تر از شیراز هم در ایلام بوده اند ولی چیزی که من از بزرگان سالار و کلانتر و حیجو شنیدم این بود که این سه شاخه به شدت معتقد بودند که جدشان مشترک بوده و در حدود ۲ ۳ پشت قبل تر اینها قوم نزدیک‌بوده اند و رفت و آمد داشته اند و آوازه یکدیگر را داشته اند حاجب در این طایفه به معنای مانعی که برای حجاب و پوشبده کردن از آن استفاده می شود به کار گرفته شده است و این به دلیل تئسب این طایفه بوده 95 درصد طوایف جنوب کرمان با طایفه حاجب ریشه نژادی دارند و میشود گفت به عبارتی دیگر 95درصد طوایف رودبار جنوب و نواحی یک رگ از حاجب شریک دارند نکته: نکته ای که وجود دارد اینست که خیلی از حاجب ها هستند که فامیلشان حاجب نیست اما نژادشان حاجب است مثل کریمی ها که از حاجب های کلانتر هستند و خیلی از مردم هستند که فامیل حاجب دارند اما فقط در حد شناسنامه ای بیش نیست و هیچ ربطی با طایفه ی حاجب ندارند
      [[حاجب های دیگری هم وجود دارد مثل حاجب های سهران یا دهکاهان و غیره.. که حاجب بودنشان ثابت شده است اما اینکه با حاجب های اصل یک نژاد باشند متئسفانه نتونستیم ثابت کنیم تا به حال ولی باز هم تحقیقات و تلاشمان را ادامه می دهیم. انشاالله بزودی در همین چند سال آینده کتابی قطور از مردم‌رودبار زمین منتشر خواهیم کرد.البته دوستان‌زیادی هم هستند که در این زمینه دارند تلاش میکننددمثل آقای حمید شهریاری و… ولی خوب هرچه در این زمینه بیشتر کتاب نوشته شود تاریخ و هویت سرزمینمان رودبار محکم تر و استوار تر می شود وسلام علیکم و رحمت الله

      1. سلام و عرض ادب بیشتر متنتون با دانسته‌های من یکی هست ولی یه چیزی که هست اون شاخه ای که توی قدرت بوده در بین طایفه بزرگ حاجب شاخه ی حاجب کلانتر بوده و حاجب های سالار و هیجو ها در واقع از اقوام ما و عموزاده های ما هستند قدرت مالکیت عرضی و سرداری و بزرگ طایفه همیشه از بین حاجب های کلانتر و سالار انتخاب می شده که همان حاجب های آبسردویه و کهنوج نورآباد هستند و هیجو ها هم‌ از حاجب های نجیب زاده بوده اند و اسم هیجو بروی هیجو ها از همون سلسله ی هیجوان (هیجوون به زبان رودباری و باستانی)که خودتون نام بردید گذاشته شده و بر شاخه ی هیجو مانده و بعد ها اسم طایفه شده حاجب بخاطر اینکه قدرت سلطنت و نظامی در سلسله هیجوان ارثی بود بخاطر همین به اون شاخه ی سلطنتی و شاخه نظامی حاجب گفته می شد یعنی اینکه این وارث پدرش هست و این نام اول بروی حاجب کلانتر و سالار گذاشته شد و بعد بقیه هیجوها هم معروف شدند به حاجب در صورتی که حاجب فقط کلانتر و سالار هستند و بقیه جاجب ها همان هیجو هستند آدرس یوزر تلگرام بنده اینه اگر گفتگو و حرفی داشتید در خدمتم@abdolhosein6439

        1. تکسوار جنوب:طایفه حاجب در طول تاریخ دوبار به حکومت رودبار زمین رسید یکبار قبل از اسلام با نام هیژوان و تمدن جیرفت و یک بار در ‌در ۵۰۰ سال تا ۳۷۰ سال پیش حاجب ها از اولین قوم های جنوب کرمان و رودبار زمین هستند و تنها طایفه ای هستند که دوبار صاحب تاج‌و تخت شدند هخامنشی و آریایی تبار هستند واصالتشان قابل ستایش است منابع تاریخی با استدلال این گفته ها قابل تایید است

      2. سلام ما از طایفه ی هیجو هستیم و در قلعه گنج و روستاهای چاه جازیون و کلات مالک و رودباهی و مزرعه و چند روستای دیگر زندگی میکنیم و فامیلی ما نظری و روهینا هستش پدران ما سالهاست که در جاز موریان زندگی کرده و میکنند در حدود سالهای ۱۳۴۰ مردی انگلیسی با تجهیزاتی برای پیدا کردن چاه نفت به جاز آمده که پدر بزرگ ما مشی بهمن نظری با جمعی از مردم طوایف دیگر آنها را جاز بیرون کرده و سپس به تهران رفته اند و سندی مبنی بر تملک بر زمین های جاز موریان را به نام طایفه ی های بزرگ جاز موریان ثبت کرده اند که نام خیلی از بزرگان طوایف در آن آمده است .

  9. میخواستم راجب صحبت مهدیه این رو بگم که حرفتون اشتباهه اگر مایلید میتونید برید و تاریخچه فامیل زابلی رو در بیارید

  10. سلام من ازمنطقه میناب هستم مااصالتارودباری هستیم پدربزرگ مانزدیک ب دوپشت هست اومده ب این منطقه واینجافوت شدن مااقوام وطایفه ش رونمی شناسیم واطلاعاتی نداریم رفت وآمدنداریم..پدربزرگ مابه اسم فیروزهمراه برادرش کرم بیگ به این منطقه اومدن درضم اسم پدرشون هم چهارشنبه بوده اینجورک شنیدم واسم زن فیروز خیری بوده تنهاچیزی ک میدونم اینه ک اهل میش پدام بودم اگه کسی تاحالااین اسم هاروشنیده وچیزی ازشون میدونه بهم اطلاعاتی بده ممنون میشم

  11. مختصر اطلاعاتی در مورد طایفه مرادزهی نمداد
    دوبرادر به نامهای شهمیر و گلمیر مرادزهی که از طایفه بزرگ مرادزهی که نسبشان به امام چهارم امام سجا >ع>میرسد .از منطقه تفتان خاش به طرف جنوب کرمان مهاجرت میکنند.
    علت کوچ انها به جنوب کرمان به این صورت میباشد
    مادر شهمیر و گلمیر به دلیل بیماری فوت میکند و و پدر انها به نام عاشوب مرادزهی زن دیگری را به همسری میگیرد .زن عاشوب خواهر شهمیر وگلمیر را به نکاح دیگری در میاورد .و با اینکه دو برادر رضایت به این ازدواج را نداشتن از انجا به نشانه قهر به طرف جنوب کرمان کوچ میکنند .شهمیر در نمداد سکونت میگزیند ولی گلمیر کیلومتر ها دورتر در کوهای رمشک و فنوچ بلوچستان کوچ کرده و درانجا ازدواج کرده و زندگی میکند.بعداز گذشت سالیانی دور پدرشان به نام عاشوب مرادزهی برای اشتی دادن انها به نمداد و رمشک میرود تا بتواند انها را به تفتان خاش برگرداند .وقتی با گروهی از همراهانش وارد نمداد میشود تا شهمیر را قانع کند که برگردد .ولی شهمیر سر باز میزند و از برگشت امتناع کرده . عاشوب مرادزهی میبیند که هیچ امیدی به بازگشت شهمیر نیست همراه با همراهانش به رمشک حرکت میکنند تا بتوانند گلمیر را قانع کنند تا برگردد. ولی موفق نمیشود .بعدها شهمیر مرادزهی ازدواج کرده و و صاحب فرزندانی شد.که با طایفه مرادزهی معروف میباشند و با طایفه فقیرزهی که از نسل فقیر کردستانی میباشند ک امروزه به نام فامیل رضایی شناخته میباشند از قدیم باهم وصلت میکنند.
    و از نسل گلمیر مرادزهی در رمشک و فنوچ امروزه به نام طایفه سرحدی شناخته میشوند
    و اینجا شجره نامه فقرزهی و مرادزهی جنوب کرمان را به سمع و نظر شما میرسانم.
    طایفه فقیرزهی نام .حاجی عباس رضایی.فرزند: علی :شهمراد.خدامراد. غلامرضا.شعبان.فقیر کردستانی.فقیر از کردستان متواری شده به طرف سیستان می اید و در راه با حیدر جد فرامرزی ها روبه رومیشود و به جنوب کرمان می ایند و……
    طایفه مرادزهی. نام .مرید نمدادی ..فرزند:دادعلی . مرید .مراد.حسین .مراد. شهمیر .عاشوب . مراد مرادزهی. دوستان میتوانند از گوگل برای شناسای طایفه مرادزهی استفاده کند

  12. نامگذاری طایفه فرامرزی از روی اسم فرامرز فرزند حیدر میباشد.
    و از نسل فقیر کردستانی امروزه به نام طایفه رضایی ملقب به فقیرزهی شناخته میشوند

  13. سلام “میخاستم مختصر اطلاعاتی در باره طایفه فرامرزی و فقیر زهی به سمع واطلاع شما عزیزان برسانم>
    جد بزرگ فرامرزی ها به نام حیدر همراه همسر خود که بار دار بوده از سیستان بلوچستان به طرف جنوب کرمان مهاجرت میکنند >و در بین راه با شخصی به نام فقیر کردستانی برخورد میکنند که به طرف جنوب کرمان در حال مهاجرت بوده> و ادامه راه را با هم به سمت جنوب کرمان حرکت میکنند و بعداز طی مسیر طولانی به کوهای گازبر نمداد میرسند و از انجای که اشنای به محل نداشتند از انجا به طرف شهر دوساری که از توابع جیرفت میباشند رفته و نزدیک به دوسال انجا میمانند .ولذا شایان به ذکر است همسر حیدر درانجا فرزندش را به دنیا میاورد .فرزندش پسر بود و.چون از مرز سیستان امده بودن نام فرزند خود را فرامرز مینامند. فقیر کردستانی در انجا زنی را از طایفه هوشمند مردهک به همسری خود میگیرد.فقیر کردستانی همراه حیدر تصمیم میگیرند که به نمداد برگردنند.همراه خود درخت خرما بار بر الاغ میکنندو به طرف نمداد کوچ میکنند. و بعد از طی مسافت طولانی به نمداد میرسند .و درانجا هر کدام در نقطه ای جدا ازهم زندگی میکنند . فقیر کردستانی زن دوم خود را از بومی های همان منطقه میگیرد.و بعدهامردمان از گوشه کنار به طرف نمداد کوچ کرده .لازم به ذکر میباشد قوم نمداد به نحوی باهم قوم و خویش میباشند.ونسب فامیلی دارند.اصالت یعنی شکاف ایجادنکردن در بین طوایف بلوچ

  14. سلام “میخاستم مختصر اطلاعاتی در باره طایفه فرامرزی و فقیر زهی به سمع واطلاع شما عزیزان برسانم>
    جد بزرگ فرامرزی ها به نام حیدر همراه همسر خود که بار دار بوده از سیستان بلوچستان به طرف جنوب کرمان مهاجرت میکنند >و در بین راه با شخصی به نام فقیر کردستانی برخورد میکنند که به طرف جنوب کرمان در حال مهاجرت بوده> و ادامه راه را با هم به سمت جنوب کرمان حرکت میکنند و بعداز طی مسیر طولانی به کوهای گازبر نمداد میرسند و از انجای که اشنای به محل نداشتند از انجا به طرف شهر دوساری که از توابع جیرفت میباشند رفته و نزدیک به دوسال انجا میمانند .ولذا شایان به ذکر است همسر حیدر درانجا فرزندش را به دنیا میاورد .فرزندش پسر بود و.چون از مرز سیستان امده بودن نام فرزند خود را فرامرز مینامند. فقیر کردستانی در انجا زنی را از طایفه هوشمند مردهک به همسری خود میگیرد.فقیر کردستانی همراه حیدر تصمیم میگیرند که به نمداد برگردنند.همراه خود درخت خرما بار بر الاغ میکنندو به طرف نمداد کوچ میکنند. و بعد از طی مسافت طولانی به نمداد میرسند .و درانجا هر کدام در نقطه ای جدا ازهم زندگی میکنند . فقیر کردستانی زن دوم خود را از بومی های همان منطقه میگیرد.و بعدهامردمان از گوشه کنار به طرف نمداد کوچ کرده .لازم به ذکر میباشد قوم نمداد به نحوی باهم قوم و خویش میباشند.ونسب فامیلی دارند .

  15. شجره نامه قوم بلوچ طایفه ریگی و شنبه زهی دهستان لوتک

    منبع دهستان لوتک شنبه زهی

    بزرگان این طایفه به استناد روایت قبیله ای، ریشه نژادی خود را از اقوام آریایی اصیل می دانند که در ناحیه کرمان کنونی ساکن شده بودند. بعد از حمله ترکان غز این طایفه در ناحیه‌ای به نام ریگستان حدود زاهدان و خاش کنونی مستقر شدند که این منطقه هم اکنون سرحد نامیده می‌شود. ناحیه سرحد از شمال به کهنوک، پابید و جون آباد، از شرق به تهلاب ریگ ملک و از جنوب به گوهر کوه و از غرب به محل سکونت طایفه شه بخش محصور است. این منطقه محل زندگی طایفه سرحدی نیز می‌باشد.

    تعداد قابل توجهی از طایفه ریگی در سیستان زندگی می‌کنند که بدون تردید از بلوچ‌های اصیل سیستانی به حساب می‌آیند. با توجه به محدوده سیستان بزرگ، که سرحد (ریگستان) قسمتی از آن را تشکیل می‌داده است حتی ریگی‌های منطقه مذکور نیز اصالتا سیستانی به حساب می‌آیند.

    استقرار دائمی برخی از ریگی‌ها در سیستان کنونی، زمانی صورت گرفت که دامنه ناامنی‌های ناشی از هجوم و حمله افغانی‌ها و نیروهای وابسته به غارتگران داخلی و خارجی به ناحیه سرحد (ریگستان) کشیده شد.

    ریگی ها با توجه به شجره نامه موجود از سادات حسنی و منتصب به امام حسن مجتبی  می باشند به همین دلیل به آنها لقب میر به معنی حاکم داده شده است و در زمان قحطی سفره ی  بزرگان این طایفه برای مستمندان پهن بوده است .  

    قسمتی از شجره نامه طایفه ریگی به شرح ذیل می باشد:

    سردار مهرالله بن سردار تاج محمدخان بن سردار محمد رضا خان بن غلامعلی خان بن ابراهیم خان ریگی بن مرادخان بن سردار میر بولان بن نتو بن میر حسن .

    میربولان سپه سالار لشکر  در زمان نادر شاه افشار بوده است که با اندیشیدن ترفند نظامی ضمینه فتح هندوستان را فراهم کرد که پس از ۴۷نسل یا پشت به امام حسن مجتبی خلیفه پنجم مسلمین می رسند . سید عبدالقادر گیلانی از  که سر سلسله تصوف و عرفان است از اجداد این طایفه است  .

    میر چاکر …که فتح هندوستان در کارنامه افتخارات او ثبت است .میر حمل شهید مبارزه با پرتغالی ها که کار حراست از وطن خود را انجام داد . که فرمانده پرتغالی ها پیشنهاد ازداواج با دخترش را به وی می دهد که وی در پاسخ می گوین زنان فرنگی باب میل حمل نیستند چون نه وضو می گیرند و نه نام خدای متعال را می گیرند سرنجام وی درگیر می شود وبه شهادت می رسد ولی سواحل جنوب را به آنها واگذار نمی کند .

    برخی از تیره های طایفه ریگی :

    نتوزهی : میرجاوه ،لادیز ، جون آباد

    گنگوزهی : گزو ،پشتکوه ، گروک

    حسین بُر : گشت ، سراوان ،جالق

    میرکازهی :اسکل آباد ، خاش

    بهادرزهی: سازینک ،شهدادشیرو، کولی که

    زنگی زهی: سه راهی خاش

    جری زهی : زاهدان

    ارباب : لادیز ، زاهدان ،میرجاوه-دهستان لوتک

    شنبه زهی :میرجاوه- دهستان لوتک 

    شه کرم زهی : گوهرکوه

    بولاغ زهی :گوهرکوه

    سندزهی : زاهدان

    عیسی زهی : چانعلی

    رخشانی :میرجاوه-انده

    میربولان یکی از فرماندهان پیاده نظام لشکر نادر شاه افشار

    وی با اندیشیدن ترفند نظامی توانست ارتش را از گذز گاه بولان عبور داده و هندوستان را فاتح نمایند ماجرا بدین قرار بود که زمان او ارتش ایران اسب سوار بودند و سواره نظام ارتش هندوستان فیل سوار اسبها در مواجه با فیلها ترسیده وپا به فرار می گذارند و ارتش ایران ناکام شده میر بولان به شتر سواران وجنبازا دستور می دهد که … بر روی کوهان شتران ببندند و پراز خار و خاشاک نمایند به محض رسیدن به فیل سواران کوره ها را اتش بزنند گرمای اتش کوهان شتر باعث شد که سر و صدای آنها بلند شده  وغرش شترها سبب رب ووحشت شده و نظم سواره نظام هندوستان برهم خورده  و ارتش ایران از این وضعیت بهره برداری نموده و هندوستان را بدست می گیرد به پاس این کار نام این کوهها را تنگه میر بولان نامیده وثبت نموده اند . در حال حاضر چندین منطقه به وی اختصاص داده اند از جمله کوهستان بولان گذرگاه بولان معروف ترین دانشکده پزشکی در پاکستان به نام وی مسمی گردیده شهر میر جاوه که در اصل می جاه بوده  که منظور میر بولان ریگی است .این طایفه در میل گذاری مرز هم نقش به سزایی داشته است از ملک سیاه کو تا پسا بندر را میل گذاری نموده اند .

    طایفه ریگی ساکن دهستان لوتک از تیره شنبه زهی وارباب میباشند که بصورت پراکنده در اطراف لوتک زندگی میکنند

    خلیفه روزالدین ریگی و غلامنبی ریگی ومرحوم جیل ریگی از تیره شنبه زهی اند

    1. سلام دوست عزیز میتونی کامل درمورد این طایفه بگی چون من هم فکرکنم از این طایفه باشم

  16. طایفه ی هوت یکی از بزرگترین قبایل بلوچ میباشد ، میر هوتی خان ( هوت) فرزند میرجلال خان ( حاکم و ناجی بلوچستان از دست بیگانگان مغول بود) میباشد . میر جلال خان دارای چهار فرزند با نامهای :(( ۱- میرهوتی خان (هوت) ۲- میر رند خان ۳- میر لاشار خان ۴- میرکورایی خان )) میباشد و میر هوتی خان جانشین پدر شد ؛ هریک از فررزند میر جلال خان برای خود قبیله ی جداگانه با نامهای خود تشکیل دادند .

    ۱- میرهوتی خان موسس قبیله ی هوت
    دارای پنچ شاخه ی بزرگ با نامهای ( هوت میرانی ، هوت کلمتی ، هوت تالپور ، هوت مزاری ، هوت کهوسه) میباشد.

    ۲- میررند خان موسس قبیله ی رند
    دارای شش شاخه ی بزرگ با نامهای ( مری ، لغاری ، بزنجو ، دمکی ، آسکانی ، نوتکانی ) میباشد.

    ۳- میر لاشار خان موسس قبیله ی لاشاری
    دارای چهار شاخه ی بزرگ با نامهای ( بگطی ، بامری ، لاشاری ، مگسی) میباشد.

    ۴- میر کورایی خان موسس قبیله ی کورویی
    دارای سه شاخه بزرگ با نامهای ( جمانی ، جانی ، لانگو ) میباشد.

    1. طایفه مرادی زاده
      درجنوب کرمان طایفه ای اصیل شاهون زهی به چند سال برمی گرددگویش محلی برخورداره سردارانی چون &مراد&بوده شغل کشاورزی کناره نشین رودهلیل &محمودمرادی۰۹۱۶۴۶۹۴۵۷۸ روستای گردش گری هیرگلوخون گرم &طایفه میرانی&

  17. سلام برادران درباره طایفه مکسانی میگم که چطور کوچ کردن مکسانی یا مکسایی همه ریشه اشون هوت‌ هستن رخشانی هستن که زمان قدیم ‌‌‌‌‌ب مردم آنجا که از ایل هوت‌ رخشان بودند که اسم محل زندگیشان مسکان‌ نام داش بهشون می گفتن هوتان‌ مسکان‌ که بعد معروف میشن به مسکانی بعد به مکسانی وبه علت سرکشی ونساختن‌ باهم مجبور به مهاجرت میشن به طرف رودبار وگیاوان که با وصلت‌ های زیاد با دیگر اقوام بلوچ مثل رندها نارویی ها وبقیه ریشه های هوتاها خود به طایفه بزرگ و پراکنده مکسانی ومکسایی وتبدیل میشن که خود الان طایفه بزرگی که در ایرانشهرومحمدان‌وجمال آباد قدیم که از بین رفته به شمس آباد الان مشهور شده چاه محمد که از محمد راهی بوده چاه خدابخش وجبر ابادوجعفرابادولدی ومکسان وبزمان رودبار وکهنوج وبندرعباس‌ وگیاوان ولنگه‌ وعده زیادی که بصورت کم زیاد با فامیلای که به مرور عوض شده زندگی میکنند فامیلای مکسانی‌ کریمی .مکسایی.وخیلی دیگه که در رودبار دوربر کهنوج و ریگان گنبکی

  18. باعرض سلام خدمت جناب آقای مدیر وب لطفا اگه میشه اطلاعات درباره ی طایفه ی احمدی که ساکن نندات هستند بهم بدین ممنون

  19. علی زابلی طراده فرزند عوض نارویی در طراده زندگی می کرد کل منطقه طراده به علی و۷ تا خواهرش ارث می رسه خواهرای او با طوایف احمدی نارویی میرانی ومحمد علی زابلی ازدواج می کنند که میرانی ها نیز ساکن طراده می شوند به دلیل اختلافات بین علی و دامادهای میرش ایشان به جیرفت مهاجرت می کند گفتنی است به این دلیل فامیل علی زابلی بوده که اصالتن از شهرستان زابلی از توابع بلوچستان بوده وپسوند طراده محل دوم زندگی ایشان می باشد وربطی به زابلی های مظفر آباد ندارند وچون درطراده ساکن بودند زابلی طراده شناخته شده اند

    1. من اهل مظفراباد رودبار هستم و فامیلم زابلی است خانم مهدیه شما درست میفرمایید ما قومی به نام علی زابلی که در جیرفت باشد نداریم و به قومی نمیشناسیم و ایشان فقط فامیل ما را بردن وگرنه فامیل اصلیشون ربانیه و ما هرگز ایشان را به قومی نمیپذیریم

    2. خانم مهدیه شما راست میگویید شما در اصلش فامیلتون ربانی هست و ارتباطی با طایفه ما زابلی ها ندارین و هیچ گونه خویشاوندی با شما نداریم و نخواهیم داشت و از همان قدیم که همین علی زابلی که شما میفرمایید به همراه طایفه ما بوده بزرگان ما ایشان را در کنار خشم یا روستاخود راه ندادن و ایشان را در یک کیلومتری خود در یک کپریا همان کاوار دور از روستا در کنار جوی سعید اباد تنها سکنا دادن

    3. سلام خانوم ربانی شما درست میفرماییداصلا قومی به اسم زابلی ندارید چون شما ن مال اینجا هستیت و‌نهم‌طایفه زابلی شما راه به خویشاوندی میشناسد بخاطر اینکه شما خانه کپری در کنار جویی سعید اباده درست کرده بودین و از مظفراباد دور بوده و علی زابلی که شما میفرمایید هیچ ربطی به ما ندارد فامیل شما ربانی است . از بزرگانت بپرس برات میگویند

      1. سلام آقای مدیر،لطفا از طوایف ریگان اگه اطلاعی دارید،منتشر کنید،دو تا پیام من بی پاسخ مونده،میخوام با طایفه جلالی و ابراهیم پور ساکن ریگان آشنا بشم و قصد دارم به رودبار و ریگان و قلعه گنج سفر کنم

    4. خانم مهديه من زابلي نيستم اهل مظفراباد هم نيستم ولي طبق آماري كه دارم و همه طوايف رودبار را ميشناسم شما اهل جيرفت هستيد و فاميلتون رباني هست لطفا خودتون رو به طايفه زابلي نچسبانيد اونها شمارا به قومي قبول ندارن لطفا تحقيق كنيد بعد بيايد نظر بديد

  20. من اطلاعاتی در مورد طائفه ام ندارم جز نام پدربزرگم که علی دادی هست زیرا هیچگاه پدرم در موردشان حرفی نزد در پدر بزرگ بنده به منطقه بندرلنگه مهاجرت کردند و در محله دستاوردی، رودباری، سکنی گزیدند خواهشمندم کسی چیزی در مورد نام علی داری یا طائفه اش مطلبی میداند اطلاع دهید سپاسگزارم

      1. سلام ایمیل من rezabandar517@yahoo.com
        مشتاق هستم باهاتون صحبت کنم راجب علی دادی در جریان سفر اینها به منطقه بندرلنگه هستین چرا ؟؟ وچیکاره بودن کی هستن برادر خواهر کسی دارن یعنی پدر من عمو داره راستش کلی سوال دارم نمیدونم ازکجا شروع کنم هر چی میدونی بهم بگو لطفا فک کنم علی دادی باید علی فرزند دادی باشه احتمالا چون فامیل ما دادی نیست بهم ایمیل کنید هرچی میدونید

  21. سلام جناب مدیر من اهل منطقه رودبار ، دست کرد، و شاید اقوامی در زهکلوت داشته باشم اما متاسفانه پدر بنده هیچگاه در مورد اقواممان یا معرفی آنها حرفی نزد و من خیلی مشتاق هستم آنها را بشناسم یا حتی گفتگو کنم یا به دیدن سرزمین پدری بروم اما متاسفانه هیچ آشنایی ندارم پدر بزرگ بنده علی دادی بودند و بعد به بندرلنگه مهاجرت کردند خواهشمندم اگر با این نام آشنایی دارید به من اطلاع دهید با سپاس فقط شنیده دارم گویا اجدادم یا خان یا کد خدا بوده اند اما جز نام پدر بزرگم که علی دادی هستن دیگر نامی دیگر نمیدانم از اجدادم

  22. ملک دینار در سال ۵۸۱ هجری از دست سلطان شاه که به سرخس حمله کرده بود فرار کرد و به کرمان رفت. سپاه کرمان توان مقاومت را نداشت. ملک دینار شهر کرمان را بدست آورد و در مدت هشت سال حکومت او آرامش به کرمان بازگشت. ملک دینار بدون غارت و جنگی شهر بردسیر و خبیص اطراف آن را فتح کرد. ملک دینار از خاتون کرمانی دختر ملک طغرل و عمهٔ محمدشاه خواستگاری کرد. او همچنین به دیدار پادشاه جزیره قیس رفت پادشاه قیس برای وی هدایای با ارزشی فرستاد. لشکر غز چند مرتبه علیه ملک دینار توطئه کردند. در زمان او فرزندان مجاهد شورش کردند و ملک با آنان درگیر شد و دینار کوبنان جیرفت هرمز و قلعهٔ منوجان را گرفت. ملک دینار وزیرش خواجه جمال را عزل کرد و ناصح الدین را وزیر خود کرد. ملک دینار در سال۵۹۱ بر اثر بیماری سرسام درگذشت.

    1. سلام ادمین چرا راجب طایفه خیرخواه که در کلاتک رودبار زمین زندگی می کنند چیزی نگفتید طایفه خیرخواه که مشتق و تیره ای از طایفه بزرگ گرگیج و در زاهدان و زابل(به قول قدیمی هایمان زابلستان)هست و نیازی به معرفی نداره مشتق شده حدود ۶ پشت قبل که به دلیل کشتن یکی از حکام منطقه مجبور به قوچ به منطقه رودبار زمین می شوند و قبل از کلاتک در ریگ بهروم و قبلتر نیز در آب سردویه ساکن بوده اند و قبل از آنم نیز در منطقه زاهدان بوده اند و هم اکنون بسیاری از طایفه در رودبار و کهنوج زندگی می کنند در جیرفت و عمو زادهوهاییم داریم به گفته قدیمی هایمان که طرف های بلوک رفته اند و زندگی می کنند ناگفته نماد ما باطیفه بزرگ گرگندی نیز عمو زاده ایم و گرگندی ها نیز تیره ای از طایفه گرگیج هستند که نیازی به معرفی ندارند به هر حال وبلاگ خوبی داشتید ممنون می شم این پست در صفحه اصلی قرار بگیرد

      1. در ضمن فامیلی ما قبل از خیرخواه گرگیج بوده و ما با طایفه گرگندی از حیث گرگیج بودن یک طایفه ایم اما ما جدا از طایفه گرگندی هستیم و ربطی به طایفه گرگندی نداریم و طایفه خیرخواهی خودش طایفه ای جدا است و گرگندی ها عمو زاده های گرگیج ما در منطقه رودبار و جبال بارز هستند

        1. سلام خسته نباشی میگم فامیلی سعیدی تم میری از گرگندی ها هستند؟ چیزی در مورد این فامیلی میدونید

    2. طایفه سالمی کارشون درسته همچنین دو طایفه لر و سیفلی در زهکلوت نیز جز بزرگترین طوایف منطقه هستن و هر سال در کنکور سراسری قبولی دارن و افتخار شهر هستن

  23. سلام لطفا در مورد طایفه بزرگ و اصیل شمبوئی اطلاعات بیشتری بزارید با تشکر از مدیر محترم وب سایت

    1. سلام به مدیر و همه عزیزان،هیچ میدونستید تو استان خوزستان بین دو شهر امیدیه و آغاجاری یه روستایی به اسم میانکوه هست که ساکنانش از رودبار و کهنوج و جیرفت و ریگان و عنبرآباد و ایرانشهر به اونجا مهاجرت کردند با نام خانوادگی فلاحی و بامری و نارویی سهرابی و جلالی و سابکی و به اکثرا به زبان رودباری و بعضی هم بلوچی صحبت میکنند،عمرا اگه میدونستید

  24. سلام علیکم دادخدایی گروهی بودند که بعد از یه مسئله که هنوزم مشخص نیست چه بوده از رودبار به بشاگرد استان هرمزگان آمدند و الان حدود یک قرن است که در اینجا زندگی میکنند .

    1. سلام برادر گروهی ها از رند میروک.فرزند محمد فرزندراهی فرزند خوبیار فرزند محمد فرزند هوت صادن هستن که از منطقه مسکان‌ یا همون مکسان الان که معروف شدن به مکسانی وپشت اونها هوت رخشانی هستن

  25. سلام ضمن خسته نباشید درباره طایفه مکسایی کمی بیشتر توضیح بفرمائید تا اونجایی که خودشان می‌گویند از ایرانشهر واز توابع بخش مکسان و مادر مکسان هستند. درکل هوت رخشانی و بامری نیزاز همین طایفه می باشند لطفا تحقیق کنید وبنویسید

    1. بامری هستم درباره طایفه مکسایی چیزی که میگن درسته اما کامل نیست چون این طایفه در زمان قدیم بسیار سرکش بودند که بعد درگیریهای فراوان دوتا از بزرگان این طایفه از مکسان کوچ کرده .ودر کنار رودخانه هلیل شروع به کشاورزی میکنند و این طایفه با اکثر طوایف بلوچ رودبار ریشه دیرینه دارد و حتی بعد از اینکه به رودبار امدند با حاکمان آن زمان رودبار یعنی خوانین هم وصلت کرده اند این طایفه از اصیلترین طایفهای بلوچ هستند که معروفند در منطقه رودبار کهنوج عنبرآباد بندرعباس به طایفه چتری

  26. سپاس از شما؛ این پُست بسیار عالی بود!

    در باب طایفه لُر لازم به ذکر هست که، اجداد بنده …
    بختیاری هستند، چهارلنگ، قریب به بیش از ۲۶۰ سال پیش در زمان نادرشاه افشار به علت شورش بختیاری ها علیه حکومت مرکزی (نه به علت ندادن مالیات)، گروهی از آنها را همچون بقیه که تبعید میشدند، به منطقه بمپور (ایرانشهر) تبعید کردند که پس از مرگ نادر آنها به منطقه رودبارزمین مهاجرت کردند، همچنین باید بگم که اجداد بنده اصالتاً از الیگودرز (استان لرستان) بودند، نه چهارمحال و بختیاری / شجره نامه نیز داریم که موجود هست …

    لطفاً تصحیح بفرمایید

    1. سلام.دوست عزیز لطفآ به این شماره وات ساپ پیام بده و اگر شجرنامه ای که فرمودید یا هر سندی که نشان دهد شما اصالتآ از لرهای بختیاری هستید در دست دارید برای بنده بفرستید تا در کتاب تاریخ طوایف بختیاری به چاپ برسد .من فریدون آبتین کیانرسی بختیاری هستم .۰۹۱۴۷۳۳۰۴۶۷

    2. درود بر شما میشه شجرنامه شما ببینم ،ممکنه به منم کمک کنه برای شناخت بهتر

  27. سلام خسته نباشین .من از مخاطبین خاصتونم چرا اسمی از طایفه یارالهی(میرزایی)نیاوردین .ما ی طایفه بزرگیم ربطی به کسی نداریم لطفا در مورد ما تحقیق کنید .??????

    1. من دینابر هستم ولی هیچکدوم از اینا رو نمیشناسم من خوزستان بزرگ شدم و خوزستان زندگی میکنم همینجوری کنجکاوی کردم فامیلم رو سرچ کردم فکر نکنم ربطی به اون اطراف داشته باشم

      1. سلام: بعضی از طوایف رودبارزمین از سایر مناطق ایران به جنوب کرمان کوچ کرده یا داده شده اند.

          1. سلام، این معرفی با اطلاعات بسیار اندک و خیلی اجمالی آماده شده لطفا در قسمت نظرات طایفه خودتون رو معرفی کنید. ممنون

      2. ببخشید طایفه پیشیان طراده جز چ طوایفی هستند یه اطلاعتی درموردشون بذارید لطفا

      3. سلام من خودمم دیناربر هستم شما پدربزرگت یاهم پدرش سال۱۳۴۱از رودبار به خوزستان رفتین شما اصالتن کهنوجی هستین

    2. سلام ،اقای مدیر ،خسته نباشید متشکرم که این همه اطلاعات راجمع اوری کردی،منم کوچک شما حمید زین الدینی هستم اولا که از طایفه زین الدینی رودبار چیزی ننوشتی ویا بهر دلیل اطلاعاتتون کم بوده ویا درباره این همه طوایف هم که نوشتی بعضی خوب وبعضی واقعا ناقص بود امیدوارم که بهتر وبیشتر وبا اگاهی وتحقیق بیشتر به این موضوع بپردازید

      1. سلام ، اگر اطلاعاتی در رابطه با طایفه بزرگ پلنگی دارید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید

      2. سلام ،درصورتی که اطلاعاتی درباره طایفه بزرگ پلنگی دارید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید

  28. خاوند(خداوند )درموردطایفه خاوندبهتربودازسرداران بلوچ،بزرگان و
    طوایف اصیل رودبارجنوب اطلاعات می گرفتی نه ازطایفه استادحسنی
    تنبکی که همجوارماهستندوبویی ازصداقت،پاکی وراستی نبرده اند
    (خاوند )

      1. سلام..دوست عزیز معذرت خواهی میکنم ، وقتی مطالب رو خوندم واقعا ناراحت شدم،اما نبایداینطورناشیانه برخوردمیکردم که علت این هم فقر فرهنگی است،لطفاشما هم دراین مواردخاصبیشتروازمنابع معتبراطلاعات کسب کنید،حتی اگرطایفه یاطوایفیدارای چنین موردی هستند به نظر من صلاح نیست این طور بی پرده مطلب نوشت …مجدداعذرخواهی میکنم،موفقباشید(خاوند )

      1. اطلاعاتی که درباره طوایف نوشته اید اشتباه است
        لطفا خودتون رو معرفی کنید مدیر تا باهاتون تماس بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.