رودبارجنوبزهکلوت

تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت ریشه یابی و اشتراک گذاری نظرات کاربران

تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت

در پست امروز قصد داریم تا تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت را به شما معرفی کنیم. هدف از این معرفی ایجاد فضای تبعیض نژادی نیست و دلیل ما از قرار دادن آن شناخت بیشتر مردم جنوب کرمان از پیشینه تاریخی طوایف جنوب  می باشد البته  این معرفی بسیار تا بسیار اجمالی و با منابع اندک نوشته شده  است اما امید است شما عزیزان در قسمت نظرات که در پایین پست قرار دارد طایفه خود را بیشتر و بهتر از ما معرفی کنید.(تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت)

اطلاعات مربوط به طوایف به دلیل نبودن اطلاعات کافی حذف شد . از تمام کسانی که در این پست در مورد طوایفشان اطلاعات غلطی ذکر شد معذرت خواسته و از آنها طلب مغفرت و بخشش داریم . هدف فقط شناسایی و معرفی طویف جنوب بود و قصد اهانت به هیچ طایفه و شخصی را نداشتیم. به امید روزی که تنها طایفه انسانیت ملاک برتری باشد. شما عزیزان در قسمت نظرات می توانید به معرفی کامل و جامع طوایف خود بپردازید .

شمبویی

۱- شمبویی :

حاجب

۲- حاجب:

جَت

۳- جَت :

نارویی

۴- نارویی :

بامری

۵- بامری :

براهویی

۶- براهویی:

زمانخانی

۷- زمانخانی :

رئیسی

۸- رئیسی :

نمدادی

۹- نمدادی :

لُر

۱۰- لُر :

سابکی ( سابقی )

۱۱- سابکی :

سِیفعلی

۱۲- سِیفعلی :


بیشتر بخوانید: معرفی فرهیختگان، نخبه ها و چهرهای علمی رودبارزمین


سالمی

۱۳- سالمی:

سنجری

۱۴- سنجری :

سوپَک

۱۵- سوپَک:

سهرابی

۱۶- سهرابی :

دُرَکی

۱۷- دُرَکی:

فرامرزی

۱۸- فرامرزی :

هُوت

۱۹- هُوت :

هوتهای اله بخشی

۲۰- هوتهای اله بخشی :

هوت شَکَربگی

۲۱- هوت شَکَربگی :

زابلی

۲۲- زابلی :

جُلی

۲۳- جُلی :

دهمیری

۲۴- دهمیری :

بنی اسدی

۲۵- بنی اسدی :

آسابر

۲۶- آسابر:

اکبری

۲۷- اکبری :

اُستا

۲۸- اُستا :

احمدی

۲۹- احمدی :

فلاحی

۳۰- فلاحی :

خاوری

۳۱- خاوری :

خاوند

۳۲- خاوند:

خانه زر

۳۳- خانه زر :

چاه حسنی

۳۴- چاه حسنی:

مهیمی

۳۵- مهیمی:

لورگ

۳۶- لورگ :

ناوکی

۳۷- ناوکی :

گُلبَج

۳۸- گُلبَج:

مکثایی

۳۹- مکثایی:

کُورویی

۴۰- کُورویی :

دیناربر

۴۱- دیناربر :

گُرگندی

۴۲- گُرگندی:

مبارکی

۴۳- مبارکی :

دادخدایی

۴۴- دادخدایی :

جمشیدزهی

۴۵- جمشیدزهی :

شهلی بر

۴۶- شهلی بر :

ترشابی

۴۷- ترشابی :

گمشادی

۴۸- گمشادی :

 

 

سایر طوایف خرد بوده و بطور پراکنده زندگی می کنند یا در دیگر طوایف حل شده اند.(تمام طوایف رودبارجنوب و زهکلوت)

 

منبع:


در قسمت نظرات با ما همراه باشید

 

 

مطالب مرتبط:

فیلم تسلیم شدن اشرار در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان در مقابل سردار سلیمانی

معرفی ایلات و طوایف کهنوج و رودبار زمین + معرفی کهنوج

تقسیم بندی تمام طوایف بلوچ در شهرهای مختلف ایران

تفاوت گویش شمال و جنوب کرمان همراه با مثال و تاریخچه

معرفی مرحوم باقر ابن بختیار شخصیت علمی و نویسنده جنوب استان کرمان

معنای بلوچ در لغت نامه دهخدا

نوشته های مشابه

‫158 دیدگاه ها

  1. سلام طایفه سهرابی بسیار طایفه بزرگی هست که جد اصلی سهرابی از کرد هست که از سیستان بلوچستان است این کسی که این را نوشته کاملآ دورغ است

  2. سلام خسته نباشید اطلاعاتی میخواستم درباره طایفه جلی های روبار جنوب غلام هستن آیا ؟

  3. سلام.همسر مراد از طایفه رخشانی هست . خود مراد از نسل سادات بلانوشیه. همسر مراد دختر کرمشاه حاتم برادرزاده میر اللهیار حاتم می باشد.که نوه میرحیاتخانه

  4. با سلام خدمت دوستان ترشابی قسمت کهنوج میخواستم بگم کسی ا گه این پیامو دید اعلام کنه تا بتونم باهاش صحبت کنم و یک وجه تسمیه در مورد ترشابی ها بگم ترشابی های اصیل رخشانی هستند رخشان سه فرزند داشته بنام های بادین ماندا و جمالدین, ماندایی ها در خاش زاهدان کهنوج لاشار و بم کرمان و میرجاوه و انده ساکن هستن و طایفه مرادزهی یعنی همسر مراد نوه میر عالی که پدربزرگ من هست بوده,میر عالی فرزند حسن فرزند حسین ف میربجار ف یاراحمد ف میر ماندا ف رخشان ف میر حیاط خان

  5. سلام طایفه مرادزهی وجلالی وجنگی زهی سه تا برادرند فرزندان مراد در خاش زاهدان تنگه سرحه رمشک زهکلوت ونرماشیر هستند فرزندان جلال در نرماشیر وکهنوج و۰۰۰هستند فرزندان جنگی تنگه سرحه لاشار و۰۰۰هستند مراد جلال وجنگی فرزندان سردار محمد فرزند سردار کریم دادفرزند عالی فرزند حسین و۰۰۰فرزندان شهید ملک عالی فرزند شیخ بلانوش می‌باشند از طایفه بزرگ عالی زهی بلانوشی

    1. برادر مرادزهی این شجره نامه ای که تو داری میگی که به عالی میرسید از طرف مادر بله و از طریق پدر شما نمیرسید نسل عالی و کریمداد ایتا همین ترشابیا هستن که به رخشانی میخورن خود عالی از تیره ماندایی رخشانی هستن

  6. بامری
    مرکز اصلی این طایفه مستقل، منطقه عمومی دَلگان ، عمدتاً مغرب بمپور تا هامون جازموریان است [۱] لیکن گروه‌های دیگری با نام همین طایفه، در شهرستان‌های کهنوج ، [۲] خاش ، [۳] زابل ، و حتی بلوچستان پاکستان شناسایی شده‌اند

    بامری‌ها مقتدرترین و پرجمعیت‌ترین طایفه دشت دلگان هستند و چند طایفه با پایگاه‌های متفاوت اجتماعی و حتی نژادی به آن‌ها وابسته‌اند. طوایف وابسته، با همه گوناگونی و تعارضات، کل منسجم و متوازنی می‌ساخته‌اند و هر طایفه در این کل، وظیفه خاصی به عهده داشته است و امروزه نیز جای‌گاه کنونی هر طایفه را وظیفه سابق آن، که کم و بیش بر جای است، تعیین می‌کند. [۸] این طوایف به علت مقتضیات گوناگون سیاسی ، نظامی، اقتصادی ، با پیوندهای خویشاوندی سببی یا مناسبات اقتصادی ، به یک‌دیگر نزدیک شده‌اند و از آن‌جا که قدرت و حاکمیت در خانواده بامری‌ها ریشه داشته، مجموعه طوایف به نام بامری معروف شده است

    زادگاه اصلی بامری‌ها
    به گفته نواب خان بزرگان طایفه بامری، زادگاه و خاست‌گاه اصلی این طایفه دلگان،خاش ،زهکلوت، زابل ،کهنوج و جیرفت و گلمورتی،ایرندگان ،دامن بوده .

    در این منبع جمعیت طایفه بامری ۰۰۰، ۱۳ تن، و در جای دیگر ۰۰۰، ۱۸ تن، برآورد و در ۲۸ تیره، بدین شرح رده‌بندی شده است: روْدین زَهی ( نوابی )، دُروش زهی ، جمشید زهی ، فولاد زهی ،بنگه ای ، دُرَّکی ، قنبرزهی ، میرکا زهی ( میرَک زهی )، تاجو زهی ، عبداللهی ، سائی ، جمشید زهی ( تکراری )، شهداد زهی ، خانی زهی ، جَنگو زهی (؟)، حُوت رِکشانی ، کُنار زهی ، یوسف زهی ، حیدر زهی ، بامری، فَراری ، دُرانی ، مَکسانی ، بُوخَیر زهی ، دِکالی ، حُوت عباسی ، تابِکی ، مالکی ، نَوابی، رودین زهی .

    1. در اینجا که طوایف ذکر شده است یکی از مهمترین آنها طایفه شهدادی هستند که در اینجا ذکر نشده است

  7. سلام،یه مطلبی که توجه من رو جلب کرده خدمت تمام عزیزان عرض میکنم،اولا سرزمین اصلی و اولیه بلوچها رودبار هست که در منابع تاریخی ذکر شده و از قوم بلوچ و کوچ حتی در شاهنامه فردوسی هم یاد شده،اینکه رودبار را از بلوچ و بلوچستان جدا کرد اشتباه بزرگ و فاحشیست،بعد اینکه در زمان قدیم تا تقریبا عصر پهلوی استان کرمان و بلوچستان یک استان واحد بودن و از جیرفت تا سراوان و چابهار و حتی جاسک هرمزگان مناطق بلوچ نشین بوده،اینکه گفته میشه بسیاری از طایفه های ساکن رودبار از مناطق دیگه به اینجا وارد شدند و اصالت دیگه دارن،این مسئله دقیقا در استان سیستان و بلوچستان فعلی هم وجود داره و بسیاری از طایفه های مرز نشین اصالتی غیر از بلوچی دارن و به مرور زمان خود رو با فرهنگ و آداب بلوچی تطابق دادن و میتونم اسم چند طایفه رو بیارم که اینکار رو نمیکنم،این طایفه ها به دلیل مسائل گوناگون توسط حکومت های وقت به بلوچستان کوچانده شدن،در پایان بلوچستان نام منطقه ای از شرق و جنوب کرمان هست که تا غرب کشور پاکستان وسعت داره و نوع زبان و گویش هر منطقه متاثر از روابط مردم اون منطقه با مناطق مجاور است،باز هم میگم سرزمین اولی و آبا و اجدادی بلوچها رودبار هست و از رودبار به مناطق دیگه کوچ کردند ومتاثر از جاهایی که برای زندگی انتخاب کردن زبان و گویش و حتی مذهب اونها تغییر کرده

      1. آقا محمود برو تحقیق کن،ببین سرزمین اولیه بلوچها کجا بوده و کجا دیده شدند؟

      2. دکتر محمود زند مقدم که توضیح داده سرزمین بلوچها از سرحد مکران شروع میشه تا مکران و…

  8. تکبیر من همیشه و همجا زبان مادری خودم که رودباری هست صحبت میکنم و با افتخار میگم رودباری هستم
    یک روزی من درب مغازه خودم گفتم پسته ای و سبز چمنی رنگ زدم یکی از دوستان جوسی زیارت بچه تو شیراز جلو هم مغازه ایهام با گویش محلی گفت هنوز 50 سال تو شیرازی ولی رودباری بازی خودت رو داری و من از انجای که افتخار میدونم رودباری بودن خودم رو هر رهگزری رد میشد از جلو مغازه بهش شیرینی میدادم و با صدای بلند که رگ گردنم بیرون میزد از بس بلند میگفتم بفرمایید شیرینی بنده با افتخار رودباری هستم رودبارجنوب ازطرفمادر واز طرف پدر قلعه گنجی وبرادرزاده رضا عبدالکریمی کدخدا قلعه گنج در سالهای 1302 الی 1330وپسر ابراهیم (نواب) عبدالکریمی ویه اهنگ برای عمو من اون زمان حیدریها حسادت میکردن به کدخدایی عمو من خوندن و شعر این بود،، ابول ده مردی ولی رضا یه مردی تمام ارجنهای ازشون گرفت و فرستادشون پای آب قنات که دستوصورت بشورن ایا کسی این شنیده داره و اطلاعاتی داره خوشحال میشم تو غربت از شهر و طایفه خودم بشنوم حتی خاطره بد

    1. عزیز …رودبار به کل مناطق جنوب کرمان میکن.با مرکزیت کهنوج و شهرستان های اطراف میگن روبار..

  9. بله اکثرآ براهویی و فلاحی شاهباد و سابکی و سهرابی و بزرگ بلوچهای میانکوه مشهدی غلامحسین براهویی میباشد

    1. شما میانکوه هستید؟که به اشتباه به کمپ بندریا معروف شده؟مش سیف الله کدخدا و بزرگ اونجان،من خونه خونه عمه م و بچه هاش اونجان

  10. به نام یگانه هستی عالم
    باتوجه وحوصله. خوانده شودعرض.ادب خدمت دلیرمردان بلوچ و. دیگر اقوام مطالب مهمی که درمورد طایفه لُر جنوب کرمان درجازموریان وقلعه گنج باید بدانیم
    مطالب را برای این نوشتم که باتوجه به اینکه حالا رسم شده ازطریق فضای مجازی (درسایت طایفه رخشانی فردی ازروی لجاجت ویاندانسته به این قوم توهین وبه آنها لقب رودباری وغیربلوچ و.خودشان رابلوچ …. .. وبه طایفه کر روئی نسبت می دهند درصورتی که طایفه کر روئی اصیل وبا نجابت هستند وقلمرو آنها درحوالی کوهستان برجک نمداد بوده هیچنامی برکسی نگذاشته اند واقوام رخشانی همه بدنیستند اکثرأ افرادی باشخصیت هستند
    ویاشاید این فردیا رخشانی نیست ویا وابسته است که به عمد می خواسته کسی حرف بدی درمورداین طایف اصیل بزند ودعوا بین اقوام راه بیاندازد ویا حرف ازشخص متکبر دیگری شنیده طایفه لر طایفه ای هستتند درجنوب استان کرمان درجازموریان وقلعه گنج وپوشش ورسوم بلوجی دارند چرا اززمانهای قدیم با ازدواج فامیلی وزبست درکنارقوم بزرگ بلوچ می توان گفت بلوچ هم هستند ازدیرزمان به نام طایفه لر نام می بردند وطبق گفتار اجدادما می گویند ما ازلر هفت لنگ وتیره ایل نامدار زراسوند دورکی باب هستند حال باورکنید یانه افتخارمان آن است از نژاد. لُر کبیر. هستیم امیدوام زنده وجاوید باشید درپناه حق این . طایفه به دوقسمت تقسیم شده است طبق شواهدعبنی. تیره احمدی که خوانین هستند
    حال مطلب مهمی درمورد تیره. لُر در جازموریان ابتدا آنها هم از خوانین رودبار جنوب بودند باید بدانیم دارای ایل و قدرت واحترام درمیان اقوام بودند باتوجه به کوچ ازلرستان به این مناطق هرجا ساکن شدند باخوانین منطقه بلافاصله هیچ اعتراضی دال براینکه شما ازکجا آمدید نبوده…… اکثرزمینهای زهکلوت شامل شهرک پرجمعیت بونگ. سورگ آباد… ودرتقسیم بندی زمینهای جازموریان بیشترین سهم زمین ودرشهرزهکلوت بیشترین زمینهای مرکزشهر و شاهد سندفروش املاک ومغازه ها تک به تگ درمرکزبازار شهرزهکلوت حال اگرزمینها متعلق به کس دیگربود مگر حراسی داشتند که زمینهای خودرابه زوربدهند
    به امروز نگاه نکنیم
    آن روزهائی که تمام خوانین درمنازل بزرگان طایفه رستم وقنبر چرانگفتم شیخ قنبرورستم. ماجرای. شیخ بودن. (شیخ ازطایفه.خوب وبا اصل ونسب داریم وغیره )

    باید همه بدانند قبلأشغل آنان دامداری وکشاورزی درجازموریان وحومه داشتند
    واز خوانین وایل طایفه بودند که. سی سال قبل ازانقلاب یکی ازبزرگان طایفه لر روزی برای زیارت. ازجازموریان به زیارت ابالفضل می آیند ودر زیارت که شیخ آن فردی به نام محتاج ازطایفه سوپک…. بامری بودند واز روی نظافت اطراف زیارت شیخ محتاج با چراغ خان بحث می کند همین باعث می شود که اردو بزند وشیخ محتاج همان شب به خاطرحرفهائی که مطرح می شود ازآنجائی که انسان شریف و. پاک دل بوده بیمارمی شود ودیگران وی را روی شتر ونزدچراغ می آورند وبعداز دعا و داروی محلی همینکه حال وی خوب می شود اظهارمی دارداختیار زیارت ازاین به بعد دست شماست این شما واین زیارت. (نوه های محتاج ساکن الله آباد زهکلوت هستندافرادی باشخصیت ودرحال حاظر زنده هستند ) بعد ازآن چراغ ایل خودرا ازجازموریان ( که مدت سه سال بودازخاش درسیستان وبلوچستان آمده بودند.) به زهکلوت می آورد وازآن روز به بعد فرزندان چراغ معروف ومشهور. ومعروف به شیخ رستم وشیخ قنبر می شوندوافراد طایفه هم همراه او
    اما شمارا بخداسوگند ازبزرگان خودبپرسید همیشه هم نشین. خوانین بودند بایدعرض کنم این امایک خان درقلعه گنج برابری می کرد باخان های طوایف دیگرنه بیشتر. ( شاهداین ادعا خان شاپورخان احمدی وهم اکنون عیسی خان احمدی و…… حتی برای اخذمالیات از طوایف رودبار وجازموریان می آمدند ومالیات جمع می کردند
    حال لرهای زهکلوت. جازموریان درجای خودش درصورتی که اگرکسی درزه کلوت ویاقلعه گنج صاحب قدرت بیشتری بودکه زمینها متعلق به آنهابود✓ دودستی این همه املاک را تقدیم نمیکردند مگر……
    ( درهمین زهکلوت به خاطر ۲۰*۳۰ زمین پسرعموی خودش اختلاف شدید داشته است.) زمینهای اکثرادارات درمرکزشهرزهکلوت وقلعه گنج ازطرف بزرگان این طایفه واگذار که سند درادارات موجوداست .
    بعضی از افراد. طایفه واجداد خودرا ندانسته تخریب می کنند که مثال قنات قلعه گنج متعلق به طایفه ما وزهکلوت مال مابوده…. حال اگر مال فلان کس..بوده چه دلیلی وجود داشته که املاک به این مهمی راببخشند
    قصدتعریف نداشتم فقط خواستم همه بدانند این طایفه زیر دست هیچ طایفه ای نبود که نامی برآنها بگذارد. برابری داشت باطوایف بزرگ ونامی مورد دیگر کشتن چندین سارق مسلح درسال ۱۳۵۳ درمسیر بم توسط افراد نامدار.موسی لران احمدی وعبدل عاشوری.مرید رضاپور وعلیرضا آنهم ازطایفه بزرگ ونامدار شه بخش درصورتی که یک هفته ازماجرا نگذشته بود به محض متوجه شدن ماجرا سردار طایفه شه بخش لشکرکشی نموده و اضهارداشتند اولأ افرادما مقصربودند دوم اینکه مارا نامرد نکشته وبامردانی روبروهستیم آنهارابخشیده و همانجا نذز خدا به جای آورده وبین دوطایفه سوگند به قرآن خدایادمی کنند تانوه های ونتیجه های ما باهم مانند برادر درکنارهم زندگی کنند تاحال به هیچ طایفه ای هم زورنگفته وبزرگان همه اقوام درزهکلوت وبلوچستان انسانهای شریف بودند ودرصلح وصفا درکنار طوایف دیگر زندگی کرده اند
    گزیده ای اشعاربلوچی جریان فوق (شیراجن موسی پروتی جانا عبدل وموسی نامی…… که نوار قدیمی اشعاردرایرانشهر پیدامی شود)

    (هرکسی می تواند ازسرنوشت طایفه خود تعریف کندامانباید به هیچ قومی اهانت شود)
    باسپاس ازهمگی

    1. سلام برادر خواهشا تاریخ رو تحریف نکن برای اصل و نصب دار بودن نیازی نیست که خان باشیم طایفه لر طایفه اصیلی است و من خودم قوم و وصلت کار هستم با لرها لر ها بلوچ کاره هستند نه خان. و این اصلا کسر شان لر ها نیست لر طایفه اصیلی از طوایف رودبار هستند ولی اگر هر کسی ادعای حکومت بر رودبار زمین داشته باشد تاریخ رودبارزمین که وطنمان است پاره تنمان است تحریف می شود و به بیراهه می رود بخدا نمی خوام طایفه ای رو برتری بدم به طایفه ای دیگر ولی فقط سه طایفه در رودبارزمین حکومت داشته اند خوانین حاجب ها و رئیسی ها که در آخر خوانینن حکومت را کامل از دست حاجب ها یا همان هیجو ها می گیرند و تا قبل از انقلاب قدرت دست طایفه خان بوده اون خانی که شما دارید می گید اون به معنای سردار طایفه است نه حاکم رودبار، اون خانی که شما می گید در راس هر طایفه بوده که همان ریش سفید طایفه بوده والا طایفه شما برای اطالتش نیازی نداره که به خان چسبونده بشه شما خودتون مطرح هستید

  11. .لُر ( طایفه لُر که به مرور زمان و به اشتباه لَر خوانده می شود ) این طایفه بزرگ در زمان نادر شاه افشار به علت ندادن مالیات و شورش هایی که توسط این طایفه انجام می شد از منطقه چهار محال بختیاری به مناطقه جنوبی کوچ اجباری داده شد دوباره به زادگاه خودبازگشتنداماشاه آن زمان به یکی از سرداران اظهارداشته منطقه بلوچستان نا امن است به آنان مأموریت داده شده تا امنیت را درآن محل برقرار کنید. طبق گفته بزرگان ما (لرها)،جد ما پس از کوچ به ناحیه رودبار اینجا وصلت کرده و ماندگار شدند واقوامی درخاش وبلوچستان دارند ، بعد ها این قوم با خان منطقه کهنوج به نام ضرغام خان نیز درگیر شد و بعد از فراز و نشیب های زیاد اکنون آن ها را در جازموریان ،منوجان و قلعه گنج (احمدی) می بینیم .

    ۰ اندکه ،، .مجدد عرض کنم. – لُر : طایفه لرهفت لنگ بوده در زمان نادر شاه افشار به علت ندادن مالیات و شورش هایی که توسط این طایفه انجام می شد لَرها از طوایفی بودند که ریشه بختیاری دارند و گفته میشه در دوره نادرشاه برای جنگ با هند به شرق کوچانده شدند و پس از نبرد در این نواحی ماندگار شدند و از داستان ازدواج بزرگان این طایفه در این ناحیه و ماندگاری آنها ،میشه این مورد را درک کرد که بعلت ندادن مالیات و جنگ با حکومت نادری به این ناحیه از مناطق بختیاری کوچ داده شدند ازطرفی طبق سیاست پادشاه آن دوره برا ی امنیت بلوچستان وجنوب کرمان از منطقه چهار محال بختیاری به مناطق جنوبی کوچ داده شدند که ابتدا درپوزه دهلران حوالی خیابان لران درجیرفت سپس به حاجی آباد بندرعباس درآن منطقه یکی ازخوانین آن محل که خیلی مردم آنجاراموردظلم خودقرارداده به دست آنهاکشته می شود بعد به طرف خاش زاهدان کوچ نموده بعدازمدتی به رمشک بازگشته وسالها درحالی که عده ای بعد درحالی که عده ای (احمدی ها) ها ماندند به جازموریان وبوینگ وسورگ آباد زنگی کردند این قوم با خان منطقه کهنوج وقلعه گنج به نام ضرغام خان نیز درگیر شد و بعد از فراز و نشیب های زیاد اکنون آنها در جازموریان ،منوجان و قلعه گنج (احمدی) می بینیم وسالهاست باسازش و وصلت بادیگرطوایف درآرامش زندگی می کنند ، ،در ضمن گویش لرها با دیگر نواحی رودبار خصوصا جنوب تا حدودی فرق داره و میشه این گویش رو راحت با گویش لری بختیاری مقایسه کرد
    باید عرض کنیم ای تعریف وتمجیدنیست سرگذشت این قوم دلیراست بلاشک همه طوایف قابل احترام هستند

    1. سلام،پیاما رو نخوندی؟در مورد طایفه ابراهیم پور ریگان و فهرج و جلالی اگه اطلاعی دارید بفرمائید

  12. سلام براقوام محترم جنوب شرق ایران

    ببخشید آیا در مناطق وتاریخ طوایف شما،طایفه ای به نام علی میرزایی وجودداشته؟

  13. سلام،کسی در مورد طایفه ابراهیم پور ریگان و جلالی اطلاعاتی داره؟من پدربزرگم از ریگان به خوزستان اومده،دوست دارم راجع به طایفه و قوم و خویشم اطلاع داشته باشم ممنون

    1. سلام بله طایفه بزرگی هستش طایفه ابراهیم پور و طایفه جلالی در نگین کویر شهرستان فهرج هم مرز با شهرستان ریگان مستقر هستند

      1. سلام خدا خیرت بده،بازم معرفت داشتی جواب دادی،طرف شماره تماس میذاره ولی جواب نمیده انگار مثلا ازش خواستیم خدایی نکرده جاسوسی کنه،ما به خاطر لجبازی و یه دندگی پدربزرگ خدابیامرزم از قوم و خویش خودمون بی‌ خبریم،دوست داریم با قوم و خویشمون آشنا بشیم

  14. سلام من از طایفه ایل رئیسی همه رو میشناسم تا که این ایل بزرگ از قبل از اسلام بوده و ملک دینار غز فرمانده غز ها که با سلجوقیان جنگ داشته و برادرن او و ….

    اگر از ایل ما در کرمان یا جنوب کرمان یا هر جای جهان خواستید 09932709553 در خدمتم

  15. سلام آقای مدیراگه ازطایفه پرکوه اطلاعی داری لطفابه سمع مابرسانیدممنون میشم

    1. سلام ، اطلاعات بنده در مورد طوایف بزرگ جنوب بسیار ناقص می باشد. اگر اطلاعاتی در این باره دارید می توانید در قسمت نطرات با ذکر منبع بیاورید. سپاس

      1. سلام در کنار رودخانه هلیل رود یک قلعه قدیمی وجود داشته که اجداد ما آنجا کشاورزی میکردند ان را دیده اند که هم سطح زمین بود ولی به مرور زمان زیر خاک پنهان شده وبه جاز کلات معروف بوده آیا شما اطلاعاتی‌ دارید موریان زاده هستم از روستای مزرعه شهید بهشتی شهرستان قلعه گنج

  16. سلام یکی از بزگترین طایفه های سیستان و بلوچستان طایفه بزرگ گرگیج هسته که از زمان قاجار هسته و اگه مایلید سرچ کنید دایره المعارف گرگیج که خود طایفه گرگیج قسمت میشه به شاخه هایی مثل طوایفی همچون گرگندی در ضمن طایفه گرگیج در کشورهایی همچون ایران و پاکستان و افغانستان و ترکمنستان و در چند کشور عربی هم دیده شدند ….

    پس‌من نمیخوام بگم که بقیه طوایف از هم بالاتر یا پایین تر هستند همه طوایف بلوچ در یک حد هستند ♥️🙏🌷

  17. سلام من محمد رضا دهمیری از ریگان هستم ومیدونم بزرگترین طایفه دهمیری هست و رو دست ندارم واگر کسی هم در طایفه دهمیری نگشته ونمیدونه چقدر بزرگه لطفاً نظر نده

    1. سلام آقای دهمیری،شما که ساکن ریگان هستید حتما در مورد طایفه ابراهیم پور و جلالی اطلاعاتی دارید،خوشحال میشم اگه اطلاعاتتون رو بشنوم،همونطور که گفتم من پدربزرگم از ریگان به خوزستان اومده با چند تا از خویشاونداش که جلالی هستند

  18. سلام . واقعن برای همگی متاسفم من از طایفه زابلی رودبار مظفراباد هستم ولی به رودباری بودنم افتخار میکنم ..من نه به زابلی بودنم و نه به بلوچ بودنم افتخار میکنم فقط به رودباری بودنم افتخار میکنم

  19. سلام ما از طایفه حاجب فامیل مون هم کریمی هست و به ما حیجو هم میگن پدران و بزرگان ما میگن خودمان حاجب میر نجفی هستیم

  20. سلام.ازکرمان هستم.تقریبا هفت پشت ما،بادختری از ملامعنوی به اسم کلامریم،وصلت کردند،وبنده اطلاعات قبل از انرا ندارم.خواستم بدانم آیاملامعنوی یادخترایشان که اسمشان ذکر شد،وابسته به طایفه خاصی هستند.باتشکر.شماره واتس اپ۰۹۱۳۲۹۸۰۹۳۴

    1. سلام بله برادر من خودم یک رگ حاجب هستم و افتخار میکنم که از این طایفه با اصل و نسب هستم با شما دای زاده ام طایفه حاجب بزرگترین‌بزرگترین طایفه در بخش جنوب و جنوب شرق کشور که نقطه متمرکز جمعیتی این طایفه شهرستان کهنوج و رودبار جنوب و منوجان هست و به صورت دایره مهور به اطراف این دو سه شهرستان پراکنده شده طایفه حاجب از بقایای یک سلسله آریایی تبار هخامنشی نسب لب رودخانه هلیل است به نام خاندان و سلسله سلطنتی حیجوان که از آن مردم تنها چیزی که به یادگار در تاربخ باقی مانده است همین طایفه حاجب است طایفه حاجب دادای چندین شاخه است اما اصلی ترین شاخه های این طایفه که که نسبشان هم به یک پدر جد مشترک می رسد وبیشتر وصلت‌هایشان هم درون طایفه ای بوده و ژن حاجب بودنشان بسیار زیاد است عبارتند از(1-حاجب کلانتر:که به حاجب های مختار آباد و توکل آباد کهنوج که دارای دو فامیل هستند حاجب و کریمی2-حاجب حیجو:که خود حاجب های حیجو خود دارای چندین شاخه است و دارای دو‌زبان هستند حیجو های مناطق بلوچ نشین بلوچ زبان هستند و حیجو های رودبار زمین رودباری زبان هستند حاجب های حیجو تا حدود ۳۵۰ سال یا ۴۰۰ سال پیش در قدرت بودند و رودبار را تحت سلطه داشتند قبل از حکومت خوانین مالکی خوانین و حاکمین رودبار حاجب ها [حیجوها]بودن و بقیه حاجب ها هم جزء قشر بزرگزادگان رودبارزمین بودن 3-حاجب های سالار:که به حاجب های شهرستان کهنوج و دهستان نور آباد کهنوج گفته می شود که حاجب های سالار به دو دلیل گفته می شود که به آنها سالار می گفته اند یک بخاطر اینکه جدشان از سرداران و سالاران جنگی بوده یا اینکه به دلیل شخصیت ولا و یا هم اینکه بخاطر کوه نشین بودن به سالار گفته می شده اند زیرا در قدیم در رودبار به طوایف کوه نشین و بزرگان طوایف کوه پیشوند پسوند سالار و میر داده می شده نکته:بعضی از بزرگان طایفه حاجب کلانتر بر این باورند که حاجب ها لر هستند و در دو صده یا سه صده قبل تر از شیراز به جنوب کرمان قوچ کرده اند و‌ به سر کردگی سه برادر که حاجب های سالار و کلانتر از نسل یکی از آنها و حاجب های حیجو از نسل برادر دیگر و حاجب های شهرستان جیرفت هم از نسل آن یک برادر و ما بقی حاجب ها هم از نسل همراهان این سه بوده اند که بر لب رودخانه هلیل مستقر شده و زندگی جدیدی آغاز کرده اند و معتقدند که قبل تر از شیراز هم در ایلام بوده اند ولی چیزی که من از بزرگان سالار و کلانتر و حیجو شنیدم این بود که این سه شاخه به شدت معتقد بودند که جدشان مشترک بوده و در حدود ۲ ۳ پشت قبل تر اینها قوم نزدیک‌بوده اند و رفت و آمد داشته اند و آوازه یکدیگر را داشته اند حاجب در این طایفه به معنای مانعی که برای حجاب و پوشبده کردن از آن استفاده می شود به کار گرفته شده است و این به دلیل تئسب این طایفه بوده 95 درصد طوایف جنوب کرمان با طایفه حاجب ریشه نژادی دارند و میشود گفت به عبارتی دیگر 95درصد طوایف رودبار جنوب و نواحی یک رگ از حاجب شریک دارند نکته: نکته ای که وجود دارد اینست که خیلی از حاجب ها هستند که فامیلشان حاجب نیست اما نژادشان حاجب است مثل کریمی ها که از حاجب های کلانتر هستند و خیلی از مردم هستند که فامیل حاجب دارند اما فقط در حد شناسنامه ای بیش نیست و هیچ ربطی با طایفه ی حاجب ندارند
      [[حاجب های دیگری هم وجود دارد مثل حاجب های سهران یا دهکاهان و غیره.. که حاجب بودنشان ثابت شده است اما اینکه با حاجب های اصل یک نژاد باشند متئسفانه نتونستیم ثابت کنیم تا به حال ولی باز هم تحقیقات و تلاشمان را ادامه می دهیم. انشاالله بزودی در همین چند سال آینده کتابی قطور از مردم‌رودبار زمین منتشر خواهیم کرد.البته دوستان‌زیادی هم هستند که در این زمینه دارند تلاش میکننددمثل آقای حمید شهریاری و… ولی خوب هرچه در این زمینه بیشتر کتاب نوشته شود تاریخ و هویت سرزمینمان رودبار محکم تر و استوار تر می شود وسلام علیکم و رحمت الله

      1. سلام و عرض ادب بیشتر متنتون با دانسته‌های من یکی هست ولی یه چیزی که هست اون شاخه ای که توی قدرت بوده در بین طایفه بزرگ حاجب شاخه ی حاجب کلانتر بوده و حاجب های سالار و هیجو ها در واقع از اقوام ما و عموزاده های ما هستند قدرت مالکیت عرضی و سرداری و بزرگ طایفه همیشه از بین حاجب های کلانتر و سالار انتخاب می شده که همان حاجب های آبسردویه و کهنوج نورآباد هستند و هیجو ها هم‌ از حاجب های نجیب زاده بوده اند و اسم هیجو بروی هیجو ها از همون سلسله ی هیجوان (هیجوون به زبان رودباری و باستانی)که خودتون نام بردید گذاشته شده و بر شاخه ی هیجو مانده و بعد ها اسم طایفه شده حاجب بخاطر اینکه قدرت سلطنت و نظامی در سلسله هیجوان ارثی بود بخاطر همین به اون شاخه ی سلطنتی و شاخه نظامی حاجب گفته می شد یعنی اینکه این وارث پدرش هست و این نام اول بروی حاجب کلانتر و سالار گذاشته شد و بعد بقیه هیجوها هم معروف شدند به حاجب در صورتی که حاجب فقط کلانتر و سالار هستند و بقیه جاجب ها همان هیجو هستند آدرس یوزر تلگرام بنده اینه اگر گفتگو و حرفی داشتید در خدمتم@abdolhosein6439

        1. تکسوار جنوب:طایفه حاجب در طول تاریخ دوبار به حکومت رودبار زمین رسید یکبار قبل از اسلام با نام هیژوان و تمدن جیرفت و یک بار در ‌در ۵۰۰ سال تا ۳۷۰ سال پیش حاجب ها از اولین قوم های جنوب کرمان و رودبار زمین هستند و تنها طایفه ای هستند که دوبار صاحب تاج‌و تخت شدند هخامنشی و آریایی تبار هستند واصالتشان قابل ستایش است منابع تاریخی با استدلال این گفته ها قابل تایید است

          1. سلام بر مدیر گرو من رند بلوچ میرپوتار هستم که به خواسته دران خان حاکم وقت به کهنوج رودبار زمین آمدن

      2. سلام ما از طایفه ی هیجو هستیم و در قلعه گنج و روستاهای چاه جازیون و کلات مالک و رودباهی و مزرعه و چند روستای دیگر زندگی میکنیم و فامیلی ما نظری و روهینا هستش پدران ما سالهاست که در جاز موریان زندگی کرده و میکنند در حدود سالهای ۱۳۴۰ مردی انگلیسی با تجهیزاتی برای پیدا کردن چاه نفت به جاز آمده که پدر بزرگ ما مشی بهمن نظری با جمعی از مردم طوایف دیگر آنها را جاز بیرون کرده و سپس به تهران رفته اند و سندی مبنی بر تملک بر زمین های جاز موریان را به نام طایفه ی های بزرگ جاز موریان ثبت کرده اند که نام خیلی از بزرگان طوایف در آن آمده است .