آهنگ بلوچی

دانلود آهنگ دلگان با صدای امید بامری با کیفیت بالا

دانلود آهنگ دلگان

دانلود آهنگ دلگان با صدای امید بامری

شهرستان دلگان در جنوب غربی استان از شمال و شرق به شهرستان ایرانشهر از جنوب به شهرستان نیکشهر و غرب به شهرستان رودبار استان کرمان منتهی میگردد. مساحت این شهرستان ۱۱۷۸۰ کیلومتر مربع و شامل ۵ دهستان( دلگان، هودیان ، جلگه چاه هاشم ، گنبد علوی ، چاه علی) می باشد. مردم ساکن در منطقه اغلب بلوچ هستند و با گویش بلوچی(دلگانی) صحبت می کنند. مسافت دلگان تا تهران مسیر(دلگان، ایرانشهر، تهران) ۱۷۲۵ کیلومتر مسیر(دلگان،جیرفت،تهران) ۱۵۰۰ کیلومتر می باشد. این شهرستان دارای سلسله کوه های بزمان می باشد که به دهستان هودیان منتهی میگردد واز دهستان هودیان به سلسله جبال بارز متصل می باشد. حوزه آبریز شهرستان از سمت شمال از کوه های بزمان(زنده) و هودیان تا منطقه کاشک و گرم شور بسمت مرکز شهرستان منتهی به منطقه جازموریان جاری می باشند، از سمت جنوب از کوه های فنوج و روستای اسفند و رمشک بسمت مرکز بخش جلگه چاه هاشم و بخش مرکزی سرازیر می باشند و به جازموریان منتهی می گردد. از سمت شرق رودخانه بمپور که بطرف جازموریان جاری است، از سمت غرب نیز رودخانه هلیل رود کرمان به سمت جازموریان جاری است. مهمترین محصولات کشاورزی دلگان عبارتند از گندم ، جو، انواع نخیلات ، حنا ، چای ترش (مکه ای)، کنجد ، کلزا ، گلرنگ ، باقلا ، یونجه ، ذرت (علوفه ای و دانه ای) ، خرما . همچنین از جمله مرکبات؛ سبزی و صیفی جات که در این شهرستان کشت می شود می توان به لیمو ، پرتغال ، نارنگی ، لیمو شیرین ، گریپ فروت ، هندوانه ، خربزه ، خیار ، گوجه ، بادمجان ، فلفل ، پیاز ، سیب زمینی اشاره نمود.

پیشینه تاریخی شهرستان دلگان

پیشینه تاریخی شهرستان به زمان حکومت رندان بر منطقه باز میگردد. وجود قنوات و کاریزهای موجود و قبرستان قدیمی که در ۵ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد دال بر وجود اجتماع در زمان های قدیم در این منطقه می باشد. همچنین وجود قبرستان قدیمی گزشاهان و تمپ های پنگ، سه پایه زیارت، روباهی، ریگ سیستانی روستای چاه محمد (چاه شور) و مرکز شهرستان از آثار تاریخی بشمار می آیند.

اقوام و آداب رسوم در شهرستان دلگان

مراسمات عزاداری امام حسین (ع) و یارانش در زمان های قدیم که در بین مردم (شیعه و اهل سنت) رایج و هم اکنون ادامه دارد. استفاده از ساز و دهل و چاپ محلی در مراسمات، اعیاد، عروسی و میلاد امامان و معصومین در گذشته و حال نیز از دیگر آداب و رسوم این منطقه است.

خوراک در شهرستان دلگان

از انواع خوراکی های بومی می توان به آبگوشت محلی(اناردانه ای)، کباب (تنورچه)، گوشت خشک شده( تباهگ)، کشک محلی(شیلانچ)، دوغ، شیر، پیازداغ، چنگال محلی، حلوای روغنی، دوغ با با گوشت گوسفند، پشک، نان روغن جوش، نان لواش، نان تیموش، نان چاری، نان تنوری محلی اشاره نمود.

 دانلود آهنگ دلگان با صدای امید بامری

 

مطالب مرتبط :

دانلود آهنگ پرستار امیرحسین اریش با لینک مستقیم و سرعت خوب

دانلود آهنگ عبدالحسین کامران با صدای غلامحسین نظری با سرعت بالا

دانلود تمام آهنگ های امیرحسین بلوچ خواننده جوان بلوچستانی

دانلود آهنگ امید بامری به اسم منی دردان نزانی تو با لینک مستقیم

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا