جنوب شرقعکس

همه چیز در مورد پوشش زنان و دختران بلوچ + عکس

دختران بلوچ

زنان بلوچ میراث دار و حافظ اصلی فرهنگ و تمدن بلوچستان بوده و در هر شرایطی مالی که باشند، سعی می‌کنند که بهترین‌ لباس‌ها را بخرند و بپوشند. زنان بلوچ به شدت پایبند لباس‌هایی هستند که مادران شان در عهدهای قدیم و تاریخ باستان و پیدایش انسان می پوشیدند.

زنان بلوچستان، به واسطه هزینه های گزافی که برای پوشش خود می پردازند میلیاردی پوش‌های ایران محسوب می گردند اما در واقعیت آنان از فرهنگ غنی و ارزشی خود پاسداری می کنند. زنان بلوچ در تولید لباسهای زینتی، زیبا و گرانقیمت خود طرح‌هایی را در هم می‌آمیزند و با حس شاعرانه‌ای به پوشش خود ابهت می بخشند. توجه به عنصر زیبایی و زیبایی پسندی ریشه در ذات انسانی دارد و زنان بلوچ در این زیبایی سرآمد هستند. همین زیبایی پسندی و تلاش برای حفظ میراث ماندگار طی سال‌های طولانی باعث پابرجایی لباس سنتی بلوچ و سوزن دوزی شده است.

دختر بچه زیبای بلوچدختران آفتاب

عکس: مازیار مشتاق گوهری

لباس هویت زنان بلوچ است

زنان بلوچ می‌گویند که لباس‌های سنتی بخشی از هویت آن‌هاست، آن‌ها دوست دارند که در روزهای مهم سال لباس‌های زیبا با طرح‌های اصیل سنتی بر تن کنند.

باوجود اینکه سوزن دوزی در فرهنگ بلوچ بیشتر در پوشش زنان بلوچ و یا بر روی پشتی،بالشت،پرده،رومیزی و… مورد استفاده قرار گرفته اما در حال حاضر برخی از طراحان خلاق مد و لباس بلوچ از نقوش این هنر فاخر در لباس های مردان از قبیل پیراهن،کروات،شال گردن و.. بهره جسته اند که این مهم توانسته مورد توجه و پسند جوانان و دوستداران فرهنگ و هنر بخصوص هنرمندان موسیقی و سینما در ایران و خارج از مرزها نیز واقع گردد.

دختران بلوچ زنان زیبای بلوچ

عکس: مازیار مشتاق گوهری

اهمیت لباس

اهمیت دادن به پوشش لباس‌ سنتی برای زنان و مردان بلوچ که بیانگر هویت اصلی آنان بوده بسیار مهم و جالب توجه می باشد به همین سبب است که زنان بلوچ برای حفظ این فرهنگ و تمدن غنی هزینه های گزافی را پرداخته و گرانقیمت‌ترین لباس‌های ایران را می‌پوشند.

پیرزن بلوچ

عکس: مازیار مشتاق گوهری

لباس زنان سیستان و بلوچستان با تار و پود فرهنگی مردم آمیخته و در لباس زنان بلوچ ابریشم سبز و قرمز و نارنجی و مشکی در سوزن وقتی با دست در هم می‌آمیزد و طرح اصیل پوشش ایرانی به دست می آید.

بیشتر بخوان: دانلود تمام آهنگ های خواننده جوان بلوچ عبدل علی حوت

لباس تاریخی

پوشش زنان بلوچ با آنکه بر اثر گذر زمان شاهد تغییراتی ظاهری بوده اما هیچگاه این تغییرات بنیادی و ریشه ای نبوده است چرا که این تغییر و تحول ها نتوانسته در اصل فرم لباس بلوچ و یا نقوش سوزن دوزی خلعی ایجاد نماید بلکه این تغییر همیشه در جهت جذابیت و زیبایی این البسه حاصل شده و اگر غیر از این تغییری صورت گرفته و یا با فرهنگ و باورهای مردم بلوچ در تضاد بوده و همخوانی نداشته؛ بصورت مقطعی انجام گرفته و دوام و ماندگاری چندانی بدنبال نداشته است.

دختر زیبا بلوچ

عکس: شهاب قیومی

تاکنون آثار فاخر هنر دست زنان بلوچ بارها در داخل و خارج از کشور در نمایشگاه‌های مختلف در معرض نمایش و فروش گذاشته شده است که با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان به صنعت مد و لباس ایرانی مواجه شده و از جمله این آثار می‌توان به آثار اساتید برجسته هنر سوزن‌دوزی ایران مرحوم “مهتاب نوروزی”،”زرخاتون عظیمی دارند مهر اصالت جهانی از یونسکو” و “شهناز خلیلی ایرندگان”که به سفارش فرح و اشرف پهلوی دوخته شده است اشاره کرد که در حال حاضر در محل دائمی نمایشگاه کاخ سعدآباد در معرض نمایش عموم قرار دارند.

به گفته برخی پژوهشگران تا سالهای ۶۵ و۶۶ خرید محصولات سوزن دوزی و هنر دست زنان بلوچ در بازارهای جهانی از سطح قابل قبولی برخوردار بوده است بطوری که فرانسه با بیشترین خرید مقام اول،آلمان دوم،آمریکا سوم و کشورهای ژاپن،سوئیس،انگلیس و ایتالیا در رده های بعدی خرید محصولات سوزن دوزی بلوچ قرار داشته اند.

گزارش از محمدامین میربلوچزهی

منبع» ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا