اخبارپنج گنججنوب شرقرسانهمکران

صلح طوایف دلگان خونین ترین درگیری اخیر با همت بزرگان با سازش ختم بخیر شد

صلح طوایف دلگان

صلح طوایف دلگان – سازش خونین‌ترین درگیری طایفه‌ای در دلگان/ این درگیری ۲۱ کشته و زخمی به دنبال داشت/

فرماندار دلگان گفت:
خونین‌ترین درگیری طایفه‌ای دهه اخیر در دلگان با ۲۱ کشته و زخمی به صلح و سازش انجامید.

به گزارش خبرگزاری فارس از دلگان، به‌ همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان، شورای تامین استان، شورای تامین شهرستان و همت معتمدین و سران طوایف دلگان، امام جمعه دلگان، عصر امروز صلح و سازش بین دو طائفه بهزادی و فولادی منطقه چاه گیجی که در سال ۹۶ این درگیری خونین آغاز شده بود و منجر به ۶ کشته و بیش از ۱۵ زخمی و موجبات ناامنی روانی و نگرانی های بسیاری را فراهم آورده بود، در محل مصلای بزرگ دلگان با حضور جمعی از مسوولان و شخصیتهای تاثیر گذار اجتماعی و مذهبی و طائفه ای و با حضور نماینده ویژه آیت الله محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و شورای تامین و ائمه جمعه و.. برگزار شد.

فرماندار اظهار کرد: این درگیری بین دو طائفه که در اواخر سال ۹۶ به وقوع پیوست، تنها در یک روز ۵ کشته و تعداد زیادی زخمی داشته است و در سال ۹۷ نیز یک کشته داده و اعمالی نظیر گروگانگیری هم رخ داده بود و چهره ناپسندی از منطقه منعکس شده بود.
مجتبی شجاعی افزود: با مصوبه شورای تامین و دستگیری تعدادی از متهمین توسط نیروی انتظامی و تحویل تعدادی دیگر از متهمین توسط معتمدین در سال ۹۷ و تلاشهای بی وقفه ریاست شورای تامین استان و تک‌تک‌اعضا شورای تامین استان و شهرستان از جمله نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، اداره اطلاعات، مجموعه قضایی و .. و محوریت مردمداری و تلاش مجدانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان بالاخص بخش طوایف و قبایل این نهاد که در کنار معتمدین و سران و علمای محلی در نهایت به مصالحه انجامید.

طایفه بامری دلگان
بزرگان طایفه بامری

وی گفت: در هر جامعه‌ای حتی جوامع بسیار متمدن درگیری و نزاع بین دو یا چند نفر به صورت محدود رخ می‌دهد و در همان حد هم باقی می‎ماند وقتی علاوه بر طرفین اصلی درگیری، عده زیادی بدون در نظر گرفتن منافع دراز مدت خود و فقط بر اساس مناسبات قبیله‎ای در درگیری شرکت می‎کنند و آن را از حالت ساده ابتدایی به بحرانی وسیع و همه گیر تبدیل می‌کنند.
شجاعی ادامه داد: این درگیری ها عواقب زیانبار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را به کل منطقه تحمیل می‌کنند که وقتی بررسی و آنالیز می‌شود به این نتیجه می‌رسیم ریشه مشترک اختلافات و اینگونه نزاع‌ها ضعف آموزشی و فرهنگی است.
وی بیان کرد: بدون شک یکی از مهمترین مشکلات در مناطق ما برخی تعصبات است که هر فرد خود به تنهایی در آن نقش چندانی ندارد و از طرف جامعه بر او تحمیل می شود و قربانیان اولیه و اصلی چنین نگرشی افراد همان جامعه هستند، از طرفی در چنان سیستمی فرد به بهانه اینکه در تصمیم‎گیری‌های اصلی نقشی ندارد، مسؤولیت رفتارهای نادرست و نابخردانه خود را نمی‌پذیرد و از طرف دیگر با اطمینانی که از حمایت قوم و طایفه از خود دارد و نیز برای نشان دادن دلاوری‌ها و توانایی های کاذب خود دست به رفتارهای جاهلانه و سفیهی می‌زند که عواقب آن گاه تا چندین دهه سرنوشت یک منطقه را متاثر از خود می‌کند.

سازش و صلح طوایف دلگان
صلح طوایف دلگان

فرماندار دلگان افزود: از ۱۷ درگیری شناسایی شده طایفه ای و گروهی در دلگان در سال ۹۷ به لطف خداوند و با احتساب سازش امروز، ۱۴ درگیری منجر به مصالحه شده است و برآنیم با تکیه بر خود مردم و معتمدین و مداخلات روانی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و با استفاده از دانش افزایی و سواد آموزی و با برگزاری جلسات مکرر شورای معتمدین و اقدامات ریشه ای و سنجیده، تا حد زیادی بتوانیم از بروز اینگونه اختلافات و منازعات جلوگیری کنیم.
شجاعی گفت: پس از نگاه پیشگیرانه، مطمئنا دستگاههای نظامی، انتظامی و امنیتی و مجموعه پرتلاش قضایی شهرستان در راستای ماموریت‌های سازمانی و مصوبات شورای تامین با هر نوع هنجارشکنی، جرم و اعمال خلاف قانون که آسایش مردم را سلب کنند و با آبروی شهرستان بازی کند، بدون ذره ای ملاحظه برخورد خواهد کرد و قطعا همه ما مکلف به پیروی از قانون و رعایت حقوق یکدیگر در جامعه هستیم.

در این‌نشست حجه الاسلام موسوی نماینده ویژه ایت الله محامی ، قاسمی مسوول طوایف نهاد رهبری در امور اهل سنت استان ، ملاشاعی رئیس پلیس آگاهی استان ، بامری سرپرست فرمانداری چابهار، معتمدینی از دلگان ، ایرانشهر، خاش ، کرمان و فنوج و فرماندهان نظامی و سپاه و بسیج حضور داشتند.

 

مطالب مرتبط:


دانلود ویدیوی چاپ محلی و اصیل رودبارزمین با کیفیت بالا

رمشک خیلی زیباست مردم بامرام و مهمان نواز نه فقط در حد حرف

میل فرهاد در شمال جازموریان تکه ای از سیاره ای دیگر است

دانلود آهنگ محرم راز عبدل علی خواننده جوان بلوچ به همراه ترجمه فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا