جازموریانکمپین جازموریانگردشگری جازموریانمستند

جازموریان بهترین مکان برای پرورش شتر در ایران + ویدیو

شتر جازموریان بهترین شتر خاورمیانه

جازموریان مهم ترین حوزه آبریز جنوب استان کرمان و غرب استان سیتان و بلوچستان در جنوب شرق ایران می باشد. روزگاری جازموریان به عنوان منبع تولید علوفه دامی کشور به حساب می آمد اما اکنون به دلیل احداث سدهای غیر کارشناسی و کم بود بارش دچار بهران کم آبی شده است اما باز هم هچون پدری مهربان برای مردمانش سبب خیر و رحمت است. شتر جازموریان را به جرات می توان یکی از بهترین گونه شتر در خاورمیانه دانست.

مشاهده ویدیو به صورت انلاین

 

موقعیت

حوزه جازموریان در ۱۵۰ کیلومتری باختر ایرانشهر و در موقعیت جغرافیایی E5839 تاE5914 و N2710 تا N2738 بین استان های کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است. با توجه به خشک شدن دریاچه هامون جازموریان بستر مساعدی برای برداشت ذرات ریزدانه فراهم میکند.

علت نامگذاری جازموریان

پوشش گیاهی غالب در غرب استان کرمان و شرق استان سیستان و بلوچستان در منطقه جنوب شرق ایران نوعی بوته خاردار است که در اصطلاح محلی آن را جاز (جَز) می نامند(افشین ۱۳۷۳) و انبوهی و کثرت آن را، بومیان منطقه، موریان می گویند. به همین سبب، این ناحیه، توسط ساکنین بلوچ بومی منطقه، جازموریان خوانده می شود(روحانی ۱۳۷۵).

حیات وحش

جازموریان در نزد مردم بومی، در قدیم به جاز مرغزار معروف بود و جنگل‌های گز پناهگاه وحوشی مانند انواع جانوران همچون شغال، کفتار، گراز، روباه، آهو، خرگوش، کبک، دراج، یوزپلنگ ایرانی، گرگ، سگ وحشی، سنجاب راه راه بلوچی، گربه وحشی(با نام محلی بخشوک)، گورخر ایرانی، سمورسنگی، خارپشت، خدنگ، تشی، قوچ، میش، کل، بز و خرس سیاه و غیره بوده است. (شتر جازموریان بهترین شتر خاورمیانه)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا