جازموریانفیلممهدی میرزایی

معرفی فیلم مستند زیورک ساخته مهدی میرزایی تمگرانی

معرفی فیلم مستند زیورک

دانلود فیلم مستند زیورک

دانلود فیلم مستند زیورک – نقدی بر فیلم مستند زیورک ساخته مهدی میرزایی

مستندهایی با بن‌مایه‌های انسان شناسی و فرهنگ شناسی را می‌توان گونه‌ای پژوهش در لایه‌های مختلف زندگی، باورها و اعتقادات و حتی سبک زندگی مردم دانست.مستند «زیورک» توانسته با نشان دادن چنین شیوه‌ای، داستانی از زندگی بخشی از مردم سیستان و بلوچستان را روایت کند. روایتی که از زبان دخترکی بازگو می‌شود که می‌خواهد جهان خود را تغییر دهد. اما تغییرات او بدون تاثیرات منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند، نیست. تاثیراتی که از اجبار محیط زیست و باورهای کهن منطقه حکایت دارد.

زیورک

مستند زیورک

این مستند روایتگر زندگی دختری است که در خانواده‌ای ساربان زندگی می‌کند و این خانواده تنها و بدون همسایه در ریگ‌زارهای جازموریان مشغول نگهداری ۲۵۰ شتر از شترهای مردم هستند و مدام از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر کوچ می‌کنند. زیورک دختر ۱۲ ساله‌ای است که همه کارهای گله‌های شتر را انجام می‌دهد، اما دوست ندارد که در این محیط و در این فضا بماند و دلش می‌خواهد به روستای صولان برود.

جازموریان

او با زبان کودکانه می‌گوید که آنجا برق و تلویزیون دارد، چیزی که در زندگی روستایی او وجود ندارد. بر این اساس کارگردان با درک موقعیت ویژه این روستا توانسته ارزیابی خوبی از استان سیستان و بلوچستان داشته باشد.چرا که استان سیستان و بلوچستان دومین استان کشور از نظر مساحت است و به دلیل موقعیت سوق الجیشی و آب و هوایی ویژه خود و با توجه به فرهنگ و تمدن کهن مورد بی‌توجهی و حتی بی‌مهری قرار گرفته است. اما این نکته را نباید فراموش کرد که استان سیستان و بلوچستان که تمدنی کهن دارد حضور استعلایی‌اش را بر تمامی باورها سایه افکنده و نمی‌توان جهان پیچیده این سنت را فراموش کرد. انتخاب دخترکی برای این مستند زیبایی‌های این تمدن را با زبان و گویش محلی به گونه‌ای نشان داده که گویی ما خود نیز در آن جهان حضور داریم.

جازموریان

دانلود فیلم مستند زیورک

«زیورک» نمایشی از حضور دخترکی است که اطرافش را به خوبی می‌بیند و تفاوت‌ها را به خوبی احساس می‌کند. او با اینکه کودکی بیش نیست اما به اندازه یک بزرگسال از دنیای اطرافش آگاه است. او به خوبی می‌داند که نگاهبانی از شتر چگونه است. او به خوبی می‌داند که شتر جزوی از زندگی آنها و به عبارتی محلی برای امرار معاش است. بر این اساس، ما با روایتی کودکانه در این مستند رو به رو هستیم که می‌تواند باورهای کودک را در لایه‌های مختلف زندگی روستایی او به خوبی دریابیم. لایه‌هایی که نشان از حضور کسانی است که سال‌ها در این منطقه با تمام مرارت‌ها و سختی‌ها زندگی کرده‌اند. سختی‌هایی که می‌تواند برای هر کسی باور نکردنی باشد. اما مستند «زیورک» به جای نشان دادن فلاکت و بدبختی و سیه‍‌روزی منطقه‌ای محروم که از ابتدایی‌ترین امکانات نیز محروم است، داستانی برای تماشاگر فراهم کرده که گویی برای دخترک این زندگی بخشی از دنیای اوست. پس او، هم می‌تواند در این دنیا زندگی کند و هم می‌تواند آن را تغییر دهد. جدال تغییر اگرچه به این سادگی نیست و نشان از اتفاقات مختلفی است اما حضور دخترک در کنار خانواده زیبایی‌هایی هم دارد.


بیشتر بخوانید: معرفی فرهیختگان، نخبه ها و چهرهای علمی رودبارزمین


زیبای های مستند زیورک

زیبایی‌هایی که می‌توان در این مستند به تماشا نشست از آوازهای بومی که پدر می‌خواند تا به دنیا آمدن بچه شتر که چگونه او را نگهداری می‌کنند. با تمامی این مواردی که طرح شد، مستند «زیورک» که در منطقه‌ای حدفاصل مرز استان کرمان و سیستان و بلوچستان در روستایی به نام چارون فیلمبرداری شده، مجموعه‌ای کوتاه و گذرا از نمایش آداب و رسوم، شیوه‌های معیشت، اقتصاد، انواع مراسم، زبان و گویش، خوراک و پوشاک و در مجموع فرهنگ اصیل و سنتی مردم سیستان و بلوچستان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

منوچهر دین پرست

دانلود فیلم مستند زیورک

تاریخ اکران مستند زیورک: جمعه ۲۴ آذر در سینما چارسو تهران

آنونس مستند زیورک به کارگردانی مهدی میرزایی.

فیلم کامل مستند زیورک به زودی و با کسب اجازه از صاحب اثر در این سایت قرار می گیرد.

پخش آنلاین تیزر مستند زیورک

.
.
.
.

مطالب مرتبط:


من صدای جازموریان خشکیده ام ، گفتگو با مهدی میرزایی

دانلود فیلم باغ ما که خشک نشده به کارگردانی مهدی میرزایی

دانلود فیلم کوتاه لگار به کارگردانی مهدی میرزایی تمگرانی

فیلم کوتاه تیر آرش به کارگردانی مهدی میرزایی فیلم ساز جوان قلعه گنجی

مدیر

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا